Olympiastadionin virallinen kumppani elintarvikekonserni Hartwall juhlistaa uuden tapahtuma-areenan avajaisia tuomalla kauppoihin Original Long Drink Brandy -lonkeron, joka on toinen yhtiön alkuperäisistä lonkerojuomista.

Molemmat alkuperäiset lonkerot lanseerattiin vuoden 1952 Helsingin kesäolympialaisten yhteydessä. Suomalaisille hyvin tuttu, harmaanvärinen lonkero valmistetaan ginin ja greipin yhdistelmänä.

Original Long Drink Brandy valmistetaan nimensä mukaisesti brandyn sekä Pommacin yhdistelmänä. Viimeksi Original Long Drink Brandy oli markkinoilla vuonna 2012, jolloin juomaa valmistettiin pieni erikoiserä.

Myynti alkaa ensin Keskon hyvin varustelluissa päivittäistavarakaupoissa ja sen jälkeen myös SOK:n myymälöissä, kertoo Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius.

”Tuomme tuotteen takaisin uudistuvan Olympiastadionin avajaisten kunniaksi. Haluamme kunnioittaa tätä tapahtumaa tuomalla toisen alkuperäisistä lonkeroista, Brandy Long Drinkin, takaisin myyntiin”, Ignatius sanoo M&M:lle.

Tuotelanseeraus tulee Ignatiuksen mukaan näkymään printissä sekä eri digikanavissa. Sen lisäksi Hartwall on jatkuvasti läsnä Olympiastadionilla yhteistyön myötä.

Olympiastadion on kansainväliset suurtapahtumien vaatimukset täyttävä monitoimiareena. Hartwall vastaa pääyhteistyökumppanina suurtapahtumien juoma- ja panimotarpeista, joiden lisäksi yhtiö toimii myös stadionin kokous-, VIP- ja hospitality-palveluiden sekä stadionin ravintolan juoma- ja panimotuotteiden toimittajana.

Nyt myyntiin tulevan Long Drink Brandyn kohdalla kyse on rajoitetusta erästä, joka tulee myyntiin maanantaina 17.8 alkaen, jolloin käynnistyy uudistetun stadionin avajaisviikko. Myynti jatkuu vuoden loppuun.

Vuoden harmain päivä jälleen marraskuussa

Hartwallin lonkerosta puhuttaessa esille nousee nykyään usein myös Vuoden harmain päivä -tapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran 17. marraskuuta 2018.

Tapahtuma syntyi, kun Hartwall havaitsi meteorologien selvityksen kautta Helsingin olevan Euroopan harmain pääkaupunki marraskuussa.

Suomalaiset ovat käyttäneet arkikielessä sanontaa ”lonkeronharmaa päivä”. Tästä Hartwall sai kumppaneidensa kanssa idean kilistää harmaudelle keskellä pimeintä syksyä.

Vuoden harmain päivä oli vuoden 2018 puhutuimpia kotimaisia bränditekoja. Yli 6 000 kävijää paikalle vetänyt päätapahtuma järjestettiin Helsingin Allas Sea Poolilla 17.11.2018. Viime vuonna tapahtuma järjestettiin toisen kerran.

Tapahtuma on saanut huomiota myös ulkomailla sekä alan kilpailuissa. Vuoden alussa Vuoden harmain päivä voitti tuloksellista markkinointia painottavassa Effie Awards -gaalassa pääpalkinnon, Grand Effien.

Koronaviruksen aiheuttama pandemia on pakottanut tänä vuonna perumaan tai siirtämään lukemattoman määrän isoja ja pienempiä tapahtumia. Miten käy Vuoden harmaimman päivän. Eeva Ignatius vahvistaa kaikkien lonkeronystävien iloksi, että tapahtuma järjestetään lauantaina 14.11.

”Elämme nyt jännittäviä aikoja. Pääsemme aloittamaan tapahtuman suunnittelun toden teolla ensi viikolla. Vuoden harmain päivä palaa tänä vuonna, sen voi vahvistaa. Mutta millä tavalla ja miten? Se jääköön vielä tässä vaiheessa jännitykseksi”, Eeva Ignatius kertoo.