Sosiaalinen media

Laura Kukkonen 15.5. 16:20

Hartwall tuotti oman Torilla tavataan -kuvan – Koff vaihtui Karjalaan

Colourbox

Olutbrändi Karjala halusi juhlistaa "Torilla tavataan -kulttuuria" jakamalla itse tuottamansa kuvan Facebookissa.

Olutbrändien sosiaalisen median markkinointi on kekseliästä ja joskus melko viitteellistä. Juomayhtiö Hartwallin olutmerkki Karjala halusi hauskuuttaa erityisesti jääkiekkofaneja Facebookissa.

Karjalan Facebook-sivustolla julkaistussa kuvassa lukee "torille?" Viitetekstinä kysytään "Optimisti vai pessimisti? Torille vai ei?" Kysymykset viittaavat veikkauksiin Suomen jääkiekkojoukkueen menestymisestä parhaillaan käynnissä olevissa MM-kisoissa.

Karjalan päivityksen tekee erikoiseksi se, että taustalla oleva kuva näyttää erehdyttävästi yksityiskohdalta Sami Keron ottamasta valokuvasta vuoden 2011 MM-kisojen juhlatunnelmista. Kyseinen kuva julkaistiin Helsingin Sanomissa toukokuussa 2011.

Vuonna 2011 julkaistussa otoksessa niin kutsuttu Torilla tavataan -mies, oikealta nimeltään Krister pitelee vasemmassa kädessään punaista Koffin oluttölkkiä ja oikeassa kädessään Suomen lippua. Kuvaa on jaettu lukuisissa yhteyksissä ympäri internetiä ja siitä on tullut kovin tunnettu. Ilta-Sanomat tapasikin Kristerin keväällä 2016.

Hartwallin viestinnästä kerrotaan, ettei Karjala ole käyttänyt alkuperäistä kuvaa päivityksessään, vaikka se siltä vaikuttaisikin. Päivitys on ideoitu ja tuotettu yhteistyössä Parceron kanssa.

Karjalan tuotepäällikkö Pekko Koski kommentoi asiaa M&M:lle sähköpostin välityksellä:

"Karjalan Facebookissa jaettu kuva on Karjalan sometiimin itse ottama railakas otos. Se on kunnianosoitus lajille ja koko Torilla tavataan -kulttuurille. Päädyimme kuvavalintaan, koska Karjala on mukana kannustamassa Leijonia kohti mitalisijoja ja nostattamassa kisahuumaa myös kotimaassa."