Gay Joe -siideriä on saatavilla 17.6. alkaen valikoiduista ravintoloista ja baareista pääasiassa pääkaupunkiseudulla sekä Helsingin Postitalon K-Supermarketissa.

Erikoiserä on aikataulutettu yksiin Helsinki Pride -tapahtuman kanssa, joka huipentuu 30.6. järjestettävään Pride-kulkueeseen ja puistojuhlaan.

Gay Joe pullon tunnistaa sateenkaarietiketistä, jossa lukee isolla Gay Joe. Pulloista löytyy Happy Joe Cloudy Apple -siideriä, ja ne ovat samalla tavoin pantillisia kuin muutkin Happy Joe -pullot.

Hartwall in markkinointipäällikkö Eeva Ignatius kertoo M&M:lle Happy Joe -brändin olevan Helsinki Priden virallinen Support-kumppani. Gay Joe -erikoiserän lanseerauksella brändi haluaa tukea tapahtumaa ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia näkyvällä ja konkreettisella tavalla.

"Gay Joe on meidän tapamme näyttää tukemme yhdenvertaisuudelle. Tässä on taustalla myös hauska sanaleikki. Gay-sana on vanhaa englantia ja se on synonyymi sanalle happy (suom. iloinen). Olemme korvanneet Happy Joen sanan 'happy' sanalla 'gay'. Siitä on syntynyt myös kampanjamme avainaforismi 'Gay means happy, also in the dictionary' (suom. 'Gay tarkoittaa iloista, myös sanakirjassa'), Ignatius kertoo.

Gay Joe -brändin lanseerauksen ohella Happy Joe tukee Helsinki Priden järjestämää HeSeta ry:tä 4 000 eurolla. Brändi järjestää lisäksi lauantaina 30.6. kutsuvieraille Gay Joe -brunssin, josta osallistujien on tarkoitus lähteä yhdessä osallistumaan viikon huipentavaan Helsingin keskustan läpi kulkevaan Pride-kulkueeseen.

Ignatiuksen mukaan Happy Joen pullonkorkkeihin sijoitetut aforismit ovat brändin alusta saakka muistuttaneet ihmisiä siitä, että onni syntyy yksinkertaisista asioista.

"Haluamme laajentaa tätä viestiä isompiin tekoihin, joista Gay Joe on ensimmäinen esimerkki. Tässä tapauksessa onni on sitä, että jokaisella on vapaus valita oma kumppaninsa."

Gay Joe -siideriä tehdään hyvin pieni erikoiserä. Kyseessä on Ignatiuksen mukaan niin pieni erä, että se on vaatinut Hartwallin tehtaan tuotannosta vastaavilta työntekijöiltä ekstrajoustavuutta.

"On ollut hieno huomata, että henkilökunta on kokenut aiheen tärkeäksi ja ollut valmis joustamaan tuotannollisesti, jotta erikoiserä on saatu ulos meidän tehtaastamme. Tämä ei ole rahallisesti merkittävä asia. Tärkeämpää on halu olla mukana Helsinki Pride -tapahtumassa ja osoittaa tukemme yhdenvertaisuudelle", Ignatius sanoo.

Helsinki Pride -viikko on järjestetty vuosittain vuodesta 2006 alkaen. Tapahtuman tarkoituksena on muistuttaa yhtäläisten oikeuksien kuuluvan kaikille seksuaalisesta suuntautumisesta tai sukupuolesta riippumatta.

Maanantain avajaisten lisäksi viikon aikana järjestetään erilaisia tapahtumia, näyttelyitä sekä keskustelutilaisuuksia. Viikon huipentaa lauantaina järjestettävä läpi Helsingin keskustan kulkeva Pride-kulkue.