Kampanjat

Aleksi Ylä-Anttila 8.11. 13:43

Hartwallin lonkero juhlistaa Vuoden harmainta päivää: "Meillä terassikelit eivät ole säästä kiinni"

Skyproduction Oy
Harmaa sää on syksyllä luonteenomainen ilmiö Suomelle. Vuoden harmain päivä -juhla kannustaa suomalaisia olemaan ylpeitä tästä.

Vuoden harmain päivä -kampanjan ovat suunnitelleet Miltton, Bob the Robot, Dagmar sekä Lataamo.

Marraskuun harmaus ja ankeus saa ainakin hetkellisesti positiivisemman lisämausteen lauantaina 17.11., jolloin vietetään Vuoden harmainta päivää.

Kyse on Hartwall Original Long Drinkin, kansanomaisemmin Hartwallin lonkeron, lanseeraamasta kampanjasta, joka sai alkuinspiraationsa kansan suussa suomalaisten usein lausumasta käsitteestä "lonkeronharmaa keli".

Hartwallin lonkeron yhdessä Forecan kanssa tekemästä selvityksestä käy ilmi, että Helsinki on myös tilastollisesti Euroopan harmain pääkaupunki ja Suomi on yksi Euroopan harmaimmista maista. Keli on kaikkein harmainta marraskuun puolivälissä, jonne myös juhlapäivä on sijoitettu.

Hartwallin markkinointipäällikkö Eeva Ignatius kertoo M&M:lle, että kampanjan kantava idea on nimenomaan kansan suusta lähtöisin.

"Kansan suussa on vakiintunut sanonta ’lonkeronharmaa keli’ ja tämä ilmaisu yhdistää hauskasti kaksi Suomelle maailmalla uniikkia asiaa: harmaan sään ja harmaan lonkeron", Ignatius kertoo.

Vuoden harmainta päivää vietetään jatkossa marraskuun kolmantena lauantaina. Tänä vuonna juhlapäivä osuu marraskuun 17. päivälle.

Hartwall on toteuttanut kuluvana vuonna myös muita tempauksia juhlistaakseen lonkeron suomalaisilta saamiaan lukuisia lempinimiä alkoholilain muutosvuoden kunniaksi.

Kesällä lanseerattiin niin kutsuttu Original Mustekala, joka tarkoittaa rajoitettua erää kahdeksan Original Long Drink -lonkerotölkkiä sisältävästä sinisestä katiskasta.

Yksi lonkeron lempinimistä on "betoni". Tämän johdosta Hartwall avasi Flow-festivaaleille lonkerobaarin, jossa suurin osa asioista oli tehty betonista. Nyt vuorossa on harmaan sään juhlistaminen.

"Vuoden harmain päivä -juhlalla toivomme saavamme suomalaiset huomaamaan, että meille ominainen harmaus voi olla myös ainutlaatuista maailmalla. Näytetään yhdessä maailmalle, että meillä terassikelit eivät ole säästä kiinni", Ignatius toteaa.

Vuoden harmain päivä 17.11. huipentuu Helsingin Allas Sea Poolilla järjestettävään suureen, koko päivän kestävään K18-ilmaistapahtumaan.

Allasalue ja terassi avataan anniskelulle ja terassille tuodaan myös paljuja. Helsingin Allas Sea Poolin lavalle nousee päivän ja illan aikana joukko huippuartisteja kuten Elastinen, Dingo, Karri Koira ja keikkalavalle paluun tekevä Suurlähettiläät.

Päivää vietetään Helsingin ohella kahdeksassa muussa kaupungissa, Lahdessa, Jyväskylässä, Oulussa, Kuopiossa, Turussa, Joensuussa, Tampereella ja Lappeenrannassa. Valikoidut ravintolat avaavat näissä kaupungeissa terassinsa. Tämän lisäksi yli sadassa ravintolassa järjestetään omat Vuoden harmain päivä -sisäbileet, joihin Hartwall on tehnyt erityisen näkyvyyspaketin.

Tempauksessa ovat mukana myös kaikki Viking Linen seitsemän laivaa. Myös vaatebrändi Billebeinon kanssa tehty yhteistyö on saanut jatkoa Vuoden harmain päivä -juhlintaan sopivalla asustemallistolla, joka julkaistiin viime viikolla. Kampanjaan on lähtenyt mukaan myös useiden yliopistojen opiskelijajärjestöjä.

Vuoden harmainta päivää juhlistetaan lisäksi valotaideteoksella, joka julkistetaan Allas Sea Poolilla lauantaina kello 19.00. Marraskuisen Suomen sään inspiroiman teoksen "Vuoden harmain päivä" on suunnitellut valotaiteilija Alexander Salvesen.

Tapahtumien lisäksi kampanja näkyy televisiossa, printissä, sosiaalisen median kanavissa, myymälämateriaaleissa ja ravintoloissa. Kampanjavideo on kerännyt myös runsaasti huomiota suomalaista mielenmaisemaa esittelevällä Very Finnish Problems -Facebook-sivulla.

Vuoden harmain päivä -kampanjan ovat suunnitelleet Miltton, Bob the Robot, Dagmar sekä Lataamo, joka on vastannut Allas Sea Poolin ilmaistapahtuman suunnittelusta ja tuotannosta. Harmaata säätä ylistävän kampanjafilmin on tuottanut Cocoa, ja sen on ohjannut Juho Konstig ja tuottanut Cocoan Seppo Kerkelä.

Eeva Ignatius kertoo, että kyseessä on Original Long Drink -juoman päätekeminen 2018 vuonna. Ignatiuksen mukaan Hartwall ei julkista tarkkaa kampanjabudjettia. Suurimmat kulut keskittyvät itse juhlapäivään.

"Suurin kulu kampanjasta syntyy Helsingissä Allas Sea Poolilla järjestettävästä aikuisille suunnatusta ilmaistapahtumasta. Kampanjalla halutaan herättää kaikki aikuiset suomalaiset näkemään harmauden ainutlaatuisuus. Toisaalta Helsinki on selvityksen mukaan Euroopan harmain pääkaupunki ja Suomi yksi Euroopan harmaimpia maita - meillä siis riittää harmaata, mistä olla ylpeitä."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö