M&M uutisoi maanantaina, kuinka Cloetta-konsernin valmistama Tupla-patukka vieraili avaruudessa. Idean takana on markkinointiviestinnän toimisto Hasan & Partners.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun suklaapatukka lähetetään stratosfääriin. Nestlé n valmistama suklaapatukka Kit Kat vieraili avaruuden rajamailla jo lokakuussa 2012.

Oliko Kit Katin avaruusseikkailu tiedossa, Hasan & Partnersin Senior Creative, Manager of Innovation Ossi Honkanen?

"Juuri Kit Katin tapaus ei ollut tiedossa. Mutta itse asia oli hyvin tuttu, eikä tullut yllätyksenä, että siellä moni muukin on käynyt. Käytimme brittiläistä Sent Into Space -yritystä. Heidän bisnestään on nimenomaan lähettää erinäköistä kamaa avaruuteen. He ovat lähettäneet ja kuvanneet kaikkea mahdollista enkkikengistä deodorantteihin. He kertoivat, että makeisten lähettäminen on nyt erittäin suosittua."

Tupla-patukka lensi säähavaintopallossa avaruuden rajamaille 33 877 metrin korkeuteen kahden tunnin ajan. Patukka palautui ehjänä takaisin.

Tempaus on osa Tuplan Hungry for Adventure -kampanjan jatko-osaa. Viime keväänä suklaabrändi haki yhdessä rap-artisti Prinssi Jusuf in kanssa suomalaisia seikkailemaan maailman ääriin.

Kampanja jatkuu tänä keväänä avaruusteemalla. Hungry for Adventure -sarjan toisella tuotantokaudella etsitään rohkeita suomalaisia seikkailijoita bootcampille, jossa testataan kokelaiden henkistä ja fyysistä kapasiteettia.

Bootcampilta valitaan osallistujat matkustamaan Prinssi Jusufin kanssa Venäjällä sijaitsevaan Yuri Gagarin Cosmonaut Training Centeriin.

Viisiosainen tv-sarja seikkailusta esitetään Sub illa ensi syksynä.

Ossi Honkasen mukaan Tupla-patukka päätettiin lähettää avaruuteen, koska kampanjaa varten haluttiin saada aikaan näyttäviä visuaalisia elementtejä ja Sent Into Spacen hyödyntäminen ei ottanut liiaksi lompakon pohjalle.

"Se oli yksinkertaisesti vain hauska ja oikea asia. Olisimme voineet tehdä 3D-mallinnuksen samalla idealla, mutta se olisi maksanut saman verran. Saattaa jopa olla, että se olisi maksanut 3D:nä enemmän. Hintataso oli siellä 6 000 - 7 000 euron tuntumassa", Honkanen kertoo. '

Maailmalla erilaiset tuotteet ovat valloittaneet avaruutta pidemmän aikaa. Esimerkiksi belgialaiset ovat lähettäneet maata kiertävälle radalle ranskanperunoita ja brittiläiset fish & chips -aterioita.

"Onpa sinne lähetetty jopa marihuansätkä. Emme tosiaan kuvitelleet olevamme ensimmäisiä, eikä se ollut pointtina. Sivuotuotteena syntyy videomateriaalia ja muuta hauskaa. Tämä on meidän tärkein visuaalinen ilmeemme itse sarjalle, joka tulee ulos syksyllä."

Juttu editoitu 22.5. klo 15.53. Muutettu otsikkoa.