Twitteriin on ilmestynyt profiili nimeltään An Escalotor (suomeksi liukuportaat). Kyseessä on Hasan & Partners in ja Kone en suunnittelema hanke, jolla on tarkoitus osoittaa, mitä tekoälyn ja datan avulla voidaan tehdä.

Hasan & Partnersin luova johtaja Tobias Wacker kertoo, että kyse on jonnekin päin Lontoota sijoitetuista Koneen liukuportaista. Tarkkaa sijaintia ei ole haluttu kertoa, koska rullaportaiden ensisijainen prioriteetti on sujuva ja turvallinen kyyti. Mahdollinen ihmettelevä ihmisjoukko voisi häiritä prosessia.

Portaisiin asennetut sensorit mittaavat ja analysoivat rullaportaiden dataa, joka menee suoraan Twitterin ohjelmointirajapintaan. Sensoridata on käännetty ihmiskielelle IBM:n toimittaman Watson-tekoälyn avulla.

Twitter-tilillä portaat kuvailevat päivittäistä elämäänsä. Viestit käsittelevät usein esimerkiksi moottorin lämpötilaa, portaiden kulkusuuntaa tai liikkumisnopeutta. Välillä seuraajille toivotellaan mukavaa päivää tai ilmoitetaan, että seuraavaa kyytiä odotellaan parhaillaan.

Perusajatus on samankaltainen kuin palkitussa Machine Conversations -kampanjassa. Hasanin suunnittelemassa ja yhdessä Koneen teknisten asiantuntijoiden kanssa toteuttamassa kampanjassa hissien sensoreiden lähettämä data on käännetty puheeksi. Kestoaiheena on hissin toiminta, samaan tapaan kuin rullaportaiden kohdalla.

"IoT-ratkaisut, tekoäly, kaukohuolto ja data ovat olleet pitkään framilla kaikkialla. Kone on lanseerannut hisseille 27/4 Connected Service -palvelun. Haluamme demonstroida , mitä tämä tarkoittaa rullaportaiden kohdalla. Ideana on, että tehdään globaali kampanja, jonka myötä ihmiset voivat helposti ymmärtää, mikä mahdollistaa tämän kaltaisia palveluita", kertoo Tobias Wacker.

Lanseeraus on herättänyt huomiota sekä Suomessa että maailmalla. Brittilehti Campaign kirjoitti twiittaavista liukuportaista aiemmin tällä viikolla, samoin Helsingin Sanomat.

Wackerin mukaan kampanja on tekijän näkökulmasta mielenkiintoinen, sillä se elää omaa elämäänsä lehdistön ja sosiaalisen median kautta. Muun muassa Salesforcen toimitusjohtaja Marc Benioff ja Koneen toimitusjohtaja Henrik Ehrnrooth ovat vaihtaneet ajatuksia aiheesta Twitterissä. Benioff kehuu hanketta "uskomattomaksi".

"On syntynyt ihan mukavasti keskustelua. IBM on toki puffannut asiaa omissa kanavissaan. Tämä on moniulotteinen asia, joka leviää esimerkiksi lehdistön ja somen kautta. Koneen pääjohto pystyy tätä kautta havainnollistamaan teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia", Wacker sanoo.

Ajatus twiittaavista liukuportaista on peräisin Hasanilta. Wacker huomauttaa, että ihmiset eivät välttämättä kiinnostu tekoälyn ja datan mahdollistamista ratkaisuista ennen kuin ne viedään hyvin yksinkertaiselle ja konkreettiselle tasolle.

"Datasta, IoT-ratkaisuista ja sensoreista puhutaan paljon, mutta ihmisten on välillä vaikea hahmottaa, mitä ne faktisesti tekevät. Siksi näistä asioista on kerrottava mahdollisimman yksinkertaisesti. Kyseessä on omalla tavallaan tuotelanseeraus, mutta päätarkoituksena on saada ihmiset ymmärtämään teknologiaa ja sen tuomia mahdollisuuksia sekä kiinnostumaan aiheesta."