Hasan & Partners Stockholm on lopettanut toimintansa viime vuoden elokuussa. Osa toimiston liiketoiminnasta on sulautettu ruotsalaiseen Perfect Fools -mainostoimistoon, josta Hasan & Partners Group omistaa enemmistön.

Hasan & Partners in toimitusjohtajan Eka Ruolan mukaan toimiston sulkemisen pääsyy on Perfect Foolsin liiketoiminnan monipuolistuminen ja kasvaminen.

”Se, että meillä oli kaksi ovea, joiden kautta tuli sama tarjooma, ei ollut enää tarkoituksen mukaista. Laitoimme toimistot yhteen.”

Hasan & Partners lähti Ruotsin markkinoille vuonna 2014. Ensiksi se osti enemmistön digitoimisto Perfect Foolsista ja tämän jälkeen, saman vuoden aikana avasi oman Hasan & Partners Stockholm -toimistonsa.

Ruola sanoo, että tuolloin ”kahden oven taktiikka” oli järkevä ratkaisu.

Hän kertoo, että myöhemmin Perfect Foolsista päätettiin tehdä täyden palvelun mainostoimisto.

”Ei meillä Suomessakaan ole tarkoituksenmukaista pitää kahta toimistoa, joista toinen on pienempi kuin toinen. Se oli ihan puhtaasti siinä taustalla. Tähän ei liittynyt mitään dramatiikkaa, vaan kaikki olivat yksimielisesti sitä mieltä, että näin se on”, Ruola jatkaa.

Ruola sanoo, että Hasan & Partners Stockholmin työntekijät siirtyivät Perfect Foolsiin tai lähtivät muihin tehtäviin.

Ruotsalaisen markkinointialan lehden Resumén mukaan Hasan & Partners Ruotsin-liiketoiminta keräsi vajaan kolmen vuoden aikana hieman alle 1,3 miljoonan euron tappiot. Tappiot kertyivät yksinomaan Hasan & Partners Stockholmin liiketoiminnasta.

Ruola vahvistaa tiedot oikeiksi.

Hän taustoittaa, että markkinat Ruotsissa osoittautuivat Hasan & Partnersille haastaviksi.

”Ruotsi on haastava markkina, ja meillä oli myös epäonnea.”

”Sanotaan, että siellä oli muutama sellainen keissi, jotka eivät käynnistyneet”, Ruola kuvailee epäonnea.

Ruola näkee Hasan & Partnersin Tukholman-toimiston sulkemisen investointina tulevaisuuteen. Hän vakuuttaa, että kansainvälisyys on edelleen toimiston agendalla. Ruola vakuuttaa Perfect Foolsilla menee tällä hetkellä hyvin, ja konserni on hyvässä budjettivauhdissa.

”Emme ole poistuneet markkinoilta millään muotoa. Päinvastoin olemme satsanneet siihen. Tappiot pitäisi niellä, jos poistuisimme sieltä. Tämä on satsaus tulevaisuuteen.”