Suurin sijoittaja 17 miljoonan rahoituskierroksella on saksalainen sijoitusrahasto LeadX Capital Partners. Lisäksi kierrokseen osallistuvat jo aiemmin omistajiin kuuluneet IKEA, pääomasijoittaja Northzone, Axel Johnsoniin kuuluva D-Ax sekä Norrsken Foundation.

“Rahoitus mahdollistaa Matsmartin laajentumisen uusille markkinoille ja auttaa meitä ottamaan seuraavan askeleen kohti visiotamme – maailmaa ilman ruokahävikkiä”, Matsmartin toimitusjohtaja Karl Andersson kertoo tiedotteessa.

Uutena omistajana yritykseen sijoittaa saksalainen LeadX Capital Partners, joka on osa maailman suurimpiin vähittäiskaupan toimijoihin lukeutuvaa saksalaista Metro AG:ta.

LeadX Capital Partners sijoittaa alku- ja kasvuvaiheen teknologiayrityksiin, joita sen portfoliossa on noin 70. Tavoite on vahvistaa uusien teknologiaratkaisujen kehitystä majoitus-, ravintola- ja elintarvikealalla sekä vähittäiskaupassa.

“Näemme Matsmartin toimintamallissa suurta potentiaalia ja olemme iloisia voidessamme olla tukemassa yrityksen kansainvälisiä laajentumissuunnitelmia”, kertoo Hansjörg Sage, LeadX Capital Partnersin osakas, joka vastaa sijoituksista majoitus- ja ravintola-alan toimijoihin ja teknologiayrityksiin.

Metro AG:n liikevaihto on 36,5 miljoonaa euroa. Yhtiöllä on toimintaa 36 maassa, 24 miljoonaa asiakasta ja 150 000 työntekijää.

“Vähittäiskaupan toimijana meillä on vastuu panostaa ruokahävikin vähentämiseen ja Matsmartilla on tarjota siihen järkevä ratkaisu. Matsmartin toimintamallilla on monia etuja verrattuna yksittäisten tuotemerkkien verkkokauppoihin: suurempi läpinäkyvyys ja skaalautuvuus, jolla vastataan nopeastikin kasvavaan kysyntään”, kertoo Veronica Pountcheva, Metro AG:n maailmanlaajuinen vastuullisuusjohtaja.

Suomalaiset tiedostavat ruokahävikin ongelmat

Matsmartin Suomen-liikevaihdon odotetaan nousevan tänä vuonna 6 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaisi 190 prosentin kasvua.

Matsmartin Suomen maajohtaja Michael Böckelman kertoo M&M:lle, että nyt saatu rahoitus auttaa verkkokauppaa tavoittelemaan vahvaa kasvua myös Suomessa.

”Voimme nopeuttaa kasvua jo olemassa olevilla markkinoilla, kuten Suomessa, lisäämällä panostuksia yhteistyöhön valmistajien kanssa, verkkokauppaamme, markkinointiin ja viestintään”, kertoo Böckelman.

Viime vuonna suomalaiset pelastivat yli 500 000 kiloa ruokaa Matsmartin kautta.

Määrä vastaa 811 000 kiloa hiilidioksidipäästöjä. Saman verran CO2-päästöjä syntyy 758 edestakaisesta yhden hengen Helsinki—Lontoo-lennosta.

”Ruokahävikin aiheuttamat ympäristöhaitat ovat entistä paremmin suomalaiskuluttajien tiedossa. Myös ruoan heittäminen pois esimerkiksi parasta ennen -päiväyksen jälkeen aiheuttaa huonoa omaatuntoa. Tästä kertovat myös teettämämme säännölliset tutkimukset Kantarilla”, arvioi Böckelman.

Suomalaiset ovat Böckelmanin mukaan ottaneet Matsmartin ja sen mahdollistaman ruokahävikin vähentämisen erittäin hyvin vastaan heti ensimmäisestä päivästä alkaen. Matsmart lanseerattiin Suomessa kesäkuussa 2017.

”Voi sanoa, että Matsmartin myynti on kehittynyt Suomessa huomattavasti nopeammin verrattuna Matsmartin aiempaan lanseeraukseen Ruotsissa.”

”Myös suomalaiset valmistajat ja tavarantoimittajat ovat osoittaneet merkittävää kiinnostusta ratkaista hävikkiin liittyviä haasteita, joita voivat olla ylituotanto, muuttuneet pakkaukset, sesonkivaihteluista aiheutuneet poistoerät, kuten esimerkiksi joulukarkit joulun jälkeen, tai parasta ennen -päiväystä lähestyvät tuotteet”, havainnollistaa Böckelman.

Megatrendit tukevat toimintaa

Matsmartin missio on maailma ilman ruokahävikkiä. Yrityksen koko toiminta perustuu Böckelmanin mukaan ruokahävikin ja siten turhien kasvihuonekaasujen vähentämiselle yhdessä valmistajien ja kuluttaja-asiakkaiden kanssa.

Luonnonvarakeskus LUKE:n mukaan Suomessa tuhlataan vuosittain noin 400 miljoonaa kiloa syömäkelpoista ruokaa, josta kotitalouksissa syntyvän hävikin osuus on 120–160 miljoonaa kiloa.

”Tästä ruoasta iso osa voitaisiin syödä, mikäli ruokaa käsiteltäisiin oikein. LUKE:n tutkimusten perusteella pelkästään kotona syntyvä hävikki verottaa jokaisen suomalaisen lompakkoa noin 125 eurolla vuodessa”, Böckelman sanoo.

Hävikkiruoan verkkomyynnissä ruoan valmistajille tarjoutuu mahdollisuus pelastaa hävikkiuhan alla olevat tuotteet. Usein tuotteet ovat sellaisia, joita ei Böckelmanin mukaan enää voitaisi myydä “perinteisten” kauppojen kautta.

Ruokahävikki on yksi ympäristöön ja kestävään kehitykseen kytkeytyvistä asioista, joihin sekä kuluttajat että yritykset kiinnittävät jatkuvasti enemmän huomiota.

”Ympäristövastuullisuus ja ekologisuus ovat vallitsevia megatrendejä, mutta ne ovat myös osa Matsmartin liiketoiminnan keskeisintä ydintä”, Böckelman toteaa.

Matsmart tekee Suomessa yhteistyötä muun muassa Pauligin, Fazerin, Pandan ja Eckes-Granini Finlandin kanssa.

Matsmartin Suomen-tiimissä on 5 henkilöä, jotka tekevät töitä pelkästään Suomen markkinoilla. Suomen-tiimiä vetää maajohtaja Böckelman.

Yhteensä Matsmartilla on tällä hetkellä noin 150 työntekijää, joista suuri osa tekee töitä kaikkien kohdemaiden hyväksi.

Lue lisää: Kastike tekee hylkiöistä hyväntekijöitä

Lue lisää: Fazer pakkaa hävikkikarkit pussiin ja tuo ne myyntiin

Lue lisää: Kotipizza alkaa myydä hävikkiannoksia mobiilisovelluksen avulla