Suomalaisen, pääosin kotimaisten valmistajien tuotteita myyvän hävikkiruokapalvelu Fiksuruoka.fi:n myynti lähes kolminkertaistui viime viikon aikana. Normaalia enemmän myytiin ruoanlaittotuotteita, pastaa ja riisiä, ketsuppia ja kastikkeita, wc-paperia sekä naposteltavia.

Myynti on jatkunut normaalia vauhdikkaampana myös nyt alkuviikolla.

”Ennätysvauhdissa ollaan. Joidenkin tuotekategorioiden myynti on jopa viisinkertaistunut. Lisäksi kotiinkuljetukset ovat yli kymmenkertaistuneet viikonlopun aikana”, Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo.

Tällä hetkellä Fiksuruoka.fihin tulee noin 1 000 tilausta päivässä, joista kotiinkuljetuksia on noin 10 prosenttia. Tilaukset toimitetaan 1–3 päivässä ympäri Suomen.

"Porukkaa on pitänyt lisätä varastolla, ja kovasti tehdään töitä sen eteen, että saadaan kaikki toimitukset lähtemään ajallaan. Volyymit ovat poikkeuksellisen kovat meille, eikä tällaista ole koskaan aiemmin ollut.”

Ruoka ei lopu kesken

Fiksuruoka.fi ostaa tavaraa suoraan tukusta, valmistajilta ja tukkuketjuilta. Marketeissa viime aikoina vellonut hamstrausbuumi ei ole ainakaan vielä heijastunut hävikkiruokapalvelun tarjontaan.

”Ei ole millään tavoin näköpiirissä, että tavaraa olisi saatavilla vähemmän kuin aikaisemmin, ja meidänkin kaupassa tuotteet tulevat riittämään. Tietääksemme ruoka ei Suomessa ole loppumassa kesken”, Järvensivu lähettää terveiset kaikille hamstraajille.

Fiksuroka.fi myy normaalisti kuukausittain noin 15 000 pakettia, jotka tulevat noin 200 tavarantoimittajalta. Vaikka myynnin kasvu on yrityksen kannalta vaikeiden aikojen keskellä positiivinen asia, Järvensivu haluaa muistuttaa myös asian toisesta puolesta.

“Tänä vuonna tavoitteemme on vähentää yli kaksi miljoonaa kiloa ruokahävikkiä. Ruokaostosten suunnittelu viikon parin tarpeiksi ja ruoan tilaaminen verkosta kotiin on näinä aikoina erittäin fiksua. Mutta liian paljon tilaaminen taas voi aiheuttaa hävikkiä.”

Fiksuruoka.fi on ainoa suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa. Verkkokaupan valikoima koostuu pääosin suomalaisten valmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.

Ilmainen kotiinkuljetus eristysohjeiden vuoksi

Tänään Fiksuruoka.fi kertoi alkavansa tarjota ilmaisen kotiinkuljetuksen koko Suomeen yli 70 euron tilauksiin. Eilen maanantaina hallitus antoi toiminta-ohjeen, jossa yli 70-vuotiaat määrättiin "karanteenin kaltaisiin oloihin”. Heidän tulee pysytellä kotona ja eristettynä muista ihmisistä.

”Näinä erityisinä aikoina haluamme tarjota erityistä apua sitä tarvitseville ja olla osaltamme mukana taistelemassa koronaviruksen leviämistä vastaan. Ikäihmisten liikkumisen rajoittaminen hankaloittaa kaupassakäyntiä ja monia arkisia toimia. Meidän palvelumme on kuin tehty tähän, koska pystymme toimittamaan ihmisille kotiin elintarvikkeita, jotka säilyvät pitkään”, Järvensivu sanoo asiasta kertovassa tiedotteessa.

Myös Matsmartin myynti kasvoi

Hävikkiruokien suosion kasvuun ei vaikuta yksistään koronaepidemia. Toisen verkossa toimivan ruokakaupan, Matsmartin myynti kasvoi helmi—maaliskuussa 61 prosenttia verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. Myös tuotteiden kotiinkuljetuksen osuus on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.

Ruotsalainen hävikkiruokakauppa Matsmart ostaa muun muassa sesonkien jäännöseriä tai tuotteita, joiden pakkaus on muuttunut. Tuotteita toimitetaan kaikkialle Suomeen.

“Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota asiakkaille edullisen, vaihtoehtoisen tavan ostaa ruokaa. Samalla ruokahävikki vähenee ja asiakkaamme voivat tehdä aidon vaikutuksen ympäristöön”, kertoo Matsmartin Suomen-maajohtaja Michaela Böckelman tiedotteessa.

Matsmart myy vain sellaista ruokaa, jonka toimittamiseen ei tarvita kylmäketjua. Lisäksi se myy muun muassa hygieniatuotteita, lemmikkiruokaa ja kodin tuotteita.

“Maaliskuussa selvästi suosituimpia ovat olleet ruokatuotteet, joita on helppo varastoida vaikkapa sen varalta, että joutuisi olemaan kotona jonkin aikaa. Kymmenen suosituimman tuotteen listalla on muun muassa tomaattimurska ja nuudelit”, jatkaa Böckelman.

Juttua täydennetty kello 11:35 lisäämällä tieto ilmaisista kotiinkuljetuksista eristysohjeiden vuoksi.