Koulutusvienti

Ville Perttula 3.5.2018 14:30

HEI Schools kahmi palkintoja Vuoden Huipuissa – pelastaako brändääminen koulutusviennin?

HEI Schoolsin tavoitteena on tuoda laadukas varhaiskasvatus niin monen lapsen saataville maailmassa kuin mahdollista.

Varhaiskasvatuskonseptiaan maailmalle vievä HEI Schools putsasi pöydän markkinointiin, mainontaan ja visuaaliseen designiin keskittyneessä Vuoden Huiput 2017 -kilpailussa.

1. Pelastaako brändääminen koulutusviennin, HEI Schoolsin toimitusjohtaja Milla Kokko?

"En tiedä, onko koulutusvienti pelastuksen tarpeessa, mutta erottuva brändi ja design auttavat kilpailussa maailmalla. Usein meillä on vain vähän aikaa kertoa, mistä HEI Schools -konseptissa on kysymys. Silloin tuotteen pitää olla kiinnostavan näköinen ja tuntuinen. Ensivaikutelma on tärkeä. HEI Schoolsin konseptissa on lähdetty liikkeelle perusasioista: miksi tämä olisi tärkeä lapsille ja perheille maailmalla."

2. Miksi kutsuttu itseänne "koulujen Ikeaksi"?

"Se oli alun perin pelkkä työnimi, jota me käytimme kuvaamaan hankkeen tasoa. Pelkäsimme, että Ikea-vertaus saa ihmiset ajattelemaan huonekalujen kasaamista ja heikkoa laatua. Vertauksessa on kuitenkin kyse siitä, että huippulaatuinen design tuodaan mahdollisimman monien saataville skaalautumisen kautta. Olemme onnistuneet, kun laadukas varhaiskasvatus on yhtä monen perheen saatavilla kuin Ikea sekä hinnan että sijainnin suhteen. Vertauksen kanssa saa olla tarkkana."

3. HEI Schools myi suomalaista päiväkotikonseptia, jossa on otettu huomioon muun muassa tilojen sisustus ja opetussuunnitelma. Konseptiin kuuluu myös henkilökunnan kouluttaminen. Onko kyse myös korkeakoulutusviennistä?

"Ei ole. Kyse on työssä olevien opettajien lisäkoulutuksesta, ei korkeakoulutuksesta vaikka Helsingin yliopisto onkin mukana HEI Schoolsissa."

4. Opetushallituksen pääjohtajan Olli-Pekka Heinosen mukaan Suomen koulutusviennin volyymi pitäisi saada kasvamaan miljardiin euroon kymmenessä vuodessa (Kauppalehti 3.4.). Miten realistisena pidät tavoitetta?

"Pidän sitä toiveikkaana. Aloitimme HEI Schoolsin yli kaksi vuotta sitten ja olen huomannut, että vuoden kahden aikana koulutuksen kanssa työskenteleviä yritysten määrä on kasvanut. Tavoitteeseen pääseminen vaatii skaalautuvia tuotteita, ei pelkkää konsultointia."

5. Mitä näyttöjä teillä on koulutusviennin kannattavuudesta?

"Olemme pysyneet hyvin tavoitteissamme, ja se on paras todiste liiketoimintamme toimivuudesta. Viime vuonna meillä oli viisi konkreettista tavoitetta, joissa onnistuimme. Yksi niistä oli avata päiväkoti Kiinan Baotoussa syyskuussa. Ensi syksynä avaamme päiväkodit Etelä-Kiinaan Guanzhouhun, Melbourneen Australiaan ja Helsinkiin. Tavoitteemme on avata tänä vuonna 3–5 päiväkotia. Liikevaihtomme oli viime vuonna noin puoli miljoonaa euroa. Viime ja tämän vuoden tulokset ovat negatiivisia. Tavoitteemme on olla voitollinen parin vuoden päästä. Tämänhetkiset projektit ovat pilotteja, 2019 tavoitteena on soft launch ja vuonna 2020 skaalautuminen."

Juttu on julkaistu Kauppalehdessä 30.4.2018.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö