Teknologia

Aleksi Ylä-Anttila 27.6.2017 09:39 päivitetty 27.6.2017 09:44

Heinäkuun erikoisuus: VR-kahvila Helsingin sydämessä – "Historiallinen Helsinki on jännittävä elämys myös paikallisille"

Zoan
Näkymä 1830-luvun Helsingistä 3D-mallinnuksena.

Helsingin keskustassa on mahdollista päästä kokeilemaan virtuaalitodellisuutta maksutta jokaisena heinäkuun tiistaina.

Robert’s Coffee Kolme Seppää -kahvila lanseeraa yhteistyössä virtuaalitodellisuusstudio Zoanin kanssa kahvilaan VR-pisteen, jossa kävijä voi VR-lasit päähän laittamalla tutustua kolmeen eri Suomen kohteeseen.

Mukana ovat saunamiljöö Järvi-Suomessa, Senaatintori sekä nykyisessä muodossaan että vuoden 1830 asussa sekä revontulimaisema Lapissa.

Zoan suunnitteli vuoden 2016 Slush-tapahtumaa varten 3D-mallinnuksen Helsingin kantakaupungista. Pilottihankkeessa olivat mukana Etuovi.com, ClearChannel, Varma ja VR.

Ajatus virtuaalitodellisuuskokemuksen tarjoavasta kahvilasta syntyi, kun kahvilan omistaja Viet Pham halusi luoda kesän ajaksi jotakin uutta ja kiinnostavaa. Zoanilla oli 3D-mallinnus Helsingistä valmiina, joten kehittämistyö päästiin aloittamaan etukenossa. Zoanin tiimi halusi myös tarjota ihmisille helpon mahdollisuuden yrityksen jo tekemään työhön sekä väylän kokeilla VR-maailmaa kevyssä muodossa.

"Oppimista ja palautteen keräämistä"

Kevyt muoto merkitsee sitä, että kahvilan asiakas pääsee kahvin ja jäätelön nauttimisen lomassa muutaman minuutin VR-matkalle laittamalla lasit päähän. Laitteiston käytössä ja kokemuksessa ylipäätään asiakkaita avustaa paikalle varta vasten saapunut Zoanin asiantuntija.

"Tämä hanke on meille oppimista ja palautteen keräämistä sekä mahdollisuus tuoda tekemämme työ yleisön ulottuville. Kokeilu on asiakkaalle ilmainen. Toivomme, että mukaan saadaan myös sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole lähtökohtaisesti kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta. Näin myös he pääsevät kokemaan, mitä se voi pitää sisällään", kertoo Zoanin CMO Laura Ala.

Kohteet valikoituivat sillä ajatuksella, että VR-kokemus tarjoaisi jotakin sekä suomalaisille että ulkomaalaisille turisteille. Jos matkailija on käymässä Helsingissä vain pikaisesti, VR-lasien kautta hän voi päästä havainnoimaan suomalaista saunamiljöötä, tutustumaan Lapin revontuliin ja saamaan myös pienen nopean maistiaisen Helsingin historiasta.

"Moni ulkomainen turisti ei ehdi nähdä kuin pienen osan Helsinkiä. Virtuaalimatkalla he näkevät myös muuta Suomea samalla kun pysähtyvät kahville. Ja historiallinen Helsinki on jännittävä elämys myös paikallisille", perustelee Robert’s Coffee Kolmen Sepän yrittäjä Viet Pham.

Senaatintorin miljöötä 1830-luvulta. Zoanin tekemä 3D-mallinnus. | Kuva: Zoan

 

Historiallinen Helsinki on mallinnettu Helsingin kaupunginmuseosta saatuja karttoja muuta museomateriaalia hyödyntämällä. Idea on, että kaupunkimaisema olisi mahdollisimman autenttinen.

VR-piste on kahvilassa avoinna jokaisena heinäkuun tiistaina eli 4.7., 11.7., 18.7. ja 25.7. klo 11-15.

VR-maailman käsitteet usein hakusessa

VR-maailma kiinnostaa Zoanin perustajan ja toimitusjohtajan Miikka Rosendahlin ja Laura Alan mukaan suomalaisyrityksiä enenevässä määrin. Käsitteet ja käytännöt ovat monille kuitenkin epäselviä.

"Kun puhutaan virtuaalitodellisuudesta ja 3D:stä, 3D on se pohja, johon kaikki mallinnetaan. Virtuaalitodellisuus on sitten ikään kuin yksi käyttöliittymä siihen. Voidaan tehdä esimerkiksi Varmalle iso kiinteistö 3D:nä. He saavat sen verkkoon ja pystyvät sieltä katsomaan esimerkiksi kerrosleikkauksia. Sitten tullaan siihen kysymykseen, haluavatko he virtuaalitodellisuuden yhdeksi käyttöliittymäksi verkon ohella", Rosendahl kertoo.

Usein Zoanin henkilökunta saa kuulla, että VR-puolen ongelmana nähdään se, että teknologian hyödyntämiseen vaaditaan erillisten VR-lasien käyttämistä. Näin asia ei kuitenkaan ole.

"Tämä on 3D-malli, jonka voi tuoda muihinkin välineisiin. Sen voi tuoda mobiililaitteelle, tietokoneelle ja virtuaalitodellisuuteen. Jos vaikka tekisin virtuaalisen maailman omalle brändilleni, siihen pääsee käsiksi monella muullakin tavalla kuin laseilla. Ihmiset usein tuntuvat ajattelevan, että näitä asioita pääsee käsittelemään vain lasien avulla. Totta kai se antaa vaikuttavamman elämyksen, mutta ei ole suinkaan ainoa tapa", Ala toteaa.

Virtuaalitodellisuuskokemuksessa VR-laseilla on oma keskeinen sijansa. Niiden käyttäminen ei kuitenkaan ole välttämättömyys. | Kuva: Zoan

 

Virtuaalitodellisuudella tarkoitetaan enimmäkseen digitaalisesti luotua todellisuutta. Se ei ole synonyymi lisätylle todellisuudelle, jossa olemassa olevaan maailmaan tuodaan digitaalisia elementtejä, kuten Pokémon Go -mobiilipeliin tuodut virtuaaliset Pokémon-hahmot.

VR voi tarkoittaa myös 360-kameralla kuvattua videota tai valokuvaa oikeasta paikasta. Ero interaktiiviseen virtualitodellisuuteen on se, että 360-kameralla taltioitua ympäristöä ei pääsääntöisesti pääse muokkaamaan käyttäjien toiveiden mukaan.

"Dynaaminen virtuaalitodellisuus tarkoitta sitä, että siellä esimerkiksi voi nostaa esineitä, vaihtaa valaistusta, vaihtaa vuodenaikaa, saada elementtejä liikkumaan siellä. Pystyy luomaan paikkoja, joita ei enää olemassa, ei ole vielä olemassa tai ei ehkä koskaan ole ollutkaan olemassa", kiteyttää Rosendahl.

3D-mallinnus Helsingin tuomiokirkosta. | Kuva: Zoan

 

Esimerkkeinä VR-todellisuudesta voidaan mainita vaikkapa vuodepotilaalle tarjottava kokemus auringonlaskun ihailemisesta Empire State Buildingin katolta tai makeisvalmistajalle luotu mallinnus kaupungista, jossa kaikki on tehty suklaasta ja piparkakuista.

Tarkoituksena laajentaa

Zoanilla on jo käytössään valmis 3D-mallinnus Helsingin kantakaupungista. Tarkoituksena onkin, että Robert’s Coffeen kokeilun jälkeen 3D-mallinnukseen perustuvia kokemuksia pyritään levittämään myös muihin kahviloihin.

"Jos tämä kokeilu toimii hyvin ja saadaan hyvää palautetta, ideana on tuoda tätä muihinkin kahviloihin. Sitten mietittäisiin optimaaliset laitteistot ja sisällöt", sanoo Rosendahl.

Zoanin perustaja ja toimitusjohtaja Miikka Rosendahl. | Kuva: Zoan

 

VR on bisneksenä vahvasti nousussa maailmalla. Suurista teknologiajäteistä omat VR-lasinsa ovat tuoneet markkinoille ainakin Google, Sony, Oculus Rift -lasivalmistajan itselleen kahdella miljardilla hankkinut Facebook ja HTC. Apple on tehnyt alalla useita patentteja, vaikka ei ole toistaiseksi julkaissut mitään.

Suomessa on jo avattu Pohjoismaiden ensimmäinen virtuaalipuisto Vantaan Flamingoon. Ruotsiin avataan piakkoin ensimmäinen virtuaalipuisto. Amerikassa isoista elokuvateattereistaan tunnettu IMAX-ketju on perustanut ensimmäisen virtuaalipuiston Los Angelesiin. Seuraavien vuosien aikana niitä on tarkoitus perustaa useita kymmeniä.

Teknologia mahdollistaa jo nyt mielenkiintoisia asioita. Zoanin kehittämässä demossa kaksi kaverusta voi kohdata toisensa virtuaalisella rannalla ja pelata rantalentopalloa yhdessä. Myös muunlaisia virtuaalisia kohtaamispaikkoja on tulevaisuudessa todennäköisesati mahdollista luoda.

"Voidaan sopia esimerkiksi, että nähdäänkin Eiffel-tornillla virtuaalisessa Pariisissa ja pidetään aamupalaveri siellä. Molemmilla on mahdollisuus mennä virtuaaliseen paikkaan samaan aikaan. Se olisi ikään kuin kehittyneempi versio Skype-keskustelusta", Ala havainnollistaa.

Zoanin CMO Laura Ala. | Kuva: Zoan

 

Alan kasvu näkyy kassassa

Alan kasvu näkyy myös Zoanin kassassa. Kahdella edellisellä tilikaudella yritys on tuplannut liikevaihtonsa ensin 100 000 eurosta 250 000 euroon ja siitä hieman vajaaseen 500 000 euroon.

"250 000 ja sitä ennen 100 000 euroa. Liikevaihto on siis tuplaantunut kahdella edellisellä tilikaudella. Tämän vuoden ensimmäinen kvartaali näyttää siltä, että ollaan jälleen matkalla kohti tuplasti suurempaa liikevaihtoa, jolloin se nousisi tänä vuonna miljoonaan euroon", Rosendahl kertoo.

Zoanilla on toimipisteet Suomen lisäksi Brasilian Belo Horizontessa ja USA:n Los Angelesissa. Yhteensä yritys työllistää 25 henkeä. Heistä valtaosa on 3D-mallinnukseen keskittyviä asiantuntijoita. Ei koodareita, kuten voisi luulla. 25 työntekijästä vain neljä ovat Zoanilla koodareita.

Stokmannin ympäristöä 3D-mallinnuksena. | Kuva: Zoan

 

"Tarvitaan taitoa luoda aidontuntuinen ympäristö. Sillä, että osaa vain koodata, ei VR-puolella pääse kovin pitkälle. Tarvitaan myös tarinankertojan taitoja ja taitoa luoda puhuttelevia kokonaisuuksia. Olemme tehneet yhteistyötä myös mainostoimistojen kanssa, joista yhtenä voidaan mainita dynamo&son, jonka yhdelle asiakkaalle olemme olleet tekemässä isoa projektia", kertoo Rosendahl.

Suomella on maine vahvana digitalisaation edelläkävijänä. Rosendahlin yhtenä haaveena on, että hän voisi oman yrityksensä kautta olla mukana kehittämässä Suomesta edelläkävijää myös VR-puolella.

"Unelmana on auttaa Suomea tulemaan maailman virtuaalisimmaksi kansaksi. Tämä on pieni kansa, jolloin teknologian mahdollistaminen isoillekin joukoille on helpompaa. VR ikään kuin eliminoi Suomen pääongelmat, pitkät etäisyydet ja huonot säät."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö