Yhteistyösopimukset

M&M 12.12.2016 15:09 päivitetty 12.12.2016 15:17

Hellon nostaa asiakaskokemuksen HSL:n kuskin paikalle

Krista Kierikka

HSL:n palvelumuotoilutoimisto on seuraavien kahden vuoden ajan Hellon yhdessä Franticin kanssa.

Helsingin Seudun Liikenne HSL on solminut yhteistyösopimuksen palvelumuotoilutoimisto Hellonin kanssa vuosiksi 2016-2018.

Sopimusta on mahdollista jatkaa vuosille 2019-2020. Hellonin kumppanina toimii digitaalisten palvelujen asiantuntijatoimisto Frantic.

HSL:n mukaan yhteistyön tavoitteena on suunnitella pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen tulevaisuutta asiakkaiden ehdoilla.

"Pääkaupungin julkisessa liikenteessä tehdään jopa miljoona matkaa vuorokaudessa. Asiakaskokemuksen ydin on matkustamisessa, mutta vähemmän tärkeää ei ole se, miltä matkustamiseen liittyvät myynti- ja infopalvelut näyttävät ja tuntuvat", HSL:n palvelumuotoilusta vastaava Jarno Ekström sanoo.

Ensimmäisenä HSL:n ja Hellonin työpöydälle nousee uudistuva taksa- ja lippujärjestelmä sekä muutaman vuoden päästä kulkeva pikaratikka. Hellonin tehtävänä on muun muassa uuden liikennevälineen asiakaskokemuksen suunnittelu.

"Uusi etäisyyksiin perustuva taksamalli taas on yksi isoimmista muutoksista pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä sekä asiakkaille että monille sidosryhmille liikennesuunnittelijoista poliitikkoihin. Selvitämme uuden mallin kipukohdat ja vahvuudet, jotta se olisi mahdollisimman helppo oppia", Hellonin johtava palvelumuotoilija Mikko Koivisto kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö