Helsingin kaupungin järjestämä Kaikkien aikojen #etävappu on palkittu torstai-iltana City Nation Place Global -kilpailussa. Helsinki nappasi voiton kategoriassa Best Citizen Engagement ja sai kehuja kansalaisten laajasta sitouttamisesta poikkeukselliseen vappuun. Etävappuna järjestettyyn JVG:n virtuaalikeikkaan osallistui parhaimmillaan 1,4 miljoonaa suomalaista.

City Nation Place Global on vuosittain järjestettävä valtio- ja kaupunkibrändiammattilaisten konferenssi. Tänä vuonna taso kilpailussa oli erityisen kova, sillä koronaviruspandemia on saanut valtiot ja kaupungit tekemään ennätyksellisen määrän voimauttavia bränditekoja ja -kampanjoita.

Tuomaristo oli vaikuttunut Helsingin kyvystä reagoida ennennäkemättömällä tavalla korona-ajan haasteeseen: kaupunki loi yhdessä laajan kumppanijoukon kanssa turvallisen mutta hauskan massatapahtuman.

Muutaman viikon varoitusajalla valmistellun etävapun viestintä ja markkinointi tavoittivat suuret yleisöt. Virtuaaliohjelmaan osallistui noin neljännes suomalaisista ja uutisten kautta yli 500 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti. Muun muassa The Guardian ja Forbes uutisoivat virtuaalisesta vapunvietosta ja kertoivat Helsingin edelläkävijyydestä virtuaalisten tapahtumien luomisessa. JVG:n keikka tuotettiin yhteistyössä Zoan Oy:n kanssa ja markkinointiviestinnän kumppanina toimi Miltton Oy.

Helsingin tavoitteena oli kannustaa kaupunkilaisia jäämään kotiin vappuna pandemian leviämisen estämiseksi, mutta tehdä vapunvietosta samalla myös kiinnostavaa. Kaupunki tarjosi kattavan kulttuurivalikoiman ja tuki helsinkiläisyrityksiä tuomalla markkinoinnissaan esiin kotiin noudettavia vappuruokia.

Erilaista vappua rakennettiin tiiviissä yhteistyössä Poliisin ja muiden vapun toimijoiden kanssa. Helsinkiläiset ottivat etävapun niin hyvin omakseen, että kaupungin puistot ja kadut olivat vappuna käytännössä tyhjät.