Kun perinteikkäät Helsingin juhlaviikot jouduttiin koronatilanteen takia perumaan, kaupungin tapahtumasäätiössä virisi nopeasti pohdinta siitä, miten taidetta voitaisiin kaikesta huolimatta tuoda kaupunkilaisille.

”Sloganimme taide kuuluu kaikille oli vahvana arvopohjana tämän konseptin mietinnässä. Jos ihmiset eivät voi tulla juhlaviikoille ja taiteen luo, viedään taide sinne, missä ihmiset ovat. Siitä syntyi ajatus näistä korttelikonserteista ja parvekesonaateista sekä intiimeistä, pienimuotoisista taide-esityksistä, joissa on yleisö paikan päällä”, Helsingin tapahtumasäätiön myynti- ja markkinointijohtaja Petra Majander kertoo.

Toisekseen säätiöllä oli myös huoli freelance-taiteilijoista, joiden elinkeino koki kovan kolauksen, kun keikkoja ja tapahtumia jouduttiin perumaan sekä kolmantena lähtökohtana olivat juhlaviikkojen yhteistyökumppanit. Heille esiteltiin ajatus juhlaviikonlopusta, ja ideaan lähtivätkin mukaan kaikki aiemmat kumppanit ja joitakin uusia.

”Halusimme miettiä, miten yritysyhteistyötä voidaan tehdä niin, että siitä syntyy iloa ja lohtua, kun kaikki on epävarmaa ja yritykset joutuvat tasapainoilemaan monessakin asiassa”, Majander toteaa.

Näistä lähtökohdista saatiin aikaiseksi Juhlaviikonlopun konsepti, jossa taide levittäytyy perinteisten Tokoinrannan ja torien sijaan laajemmin ympäri Helsinkiä elokuun 21.-23. päivä. Juhlaviikot oli määrä järjestää 20.8.-6.9., eli nyt järjestettävä tapahtuma on huomattavasti pienimuotoisempi.

Ohjelmaan kuuluu kolme suurempaa konserttia ja parikymmentä korttelikonserttia. Osan niistä kuvaa ja äänittää Yle. Sisältöjä esitetään suorana tv:ssä, radiossa sekä striiminä ja niitä pääsee katsomaan myös Yle Areenan kautta.

Uudenlaisena taiteen esitystapana toimivat ulkomainospinnat.

”Meillä oli aika paljon mainospinta-alaa varattuna, mutta koska lipunmyyntiä ei tarvitse tehdä, niin nämä pinnat valjastetaan nyt taiteelle”, Majander sanoo.

Clear Channelin ulkomainospinnoilla ja HOK-Elannon myymälöiden mainospinnoilla nähdään Pohjoismaisen kollektiivin Platform Gáttin taidetta.

”Vaikka taiteilijat eivät paikalle pääsekään, niin ainakin heidän taiteensa pääsee”, Majander sanoo.

Suurimpana erona juhlaviikkoihin onkin, ettei ulkomaisia esiintyjiä ole, kun tavallisesti heitä on kaartista noin puolet. Nyt koko tapahtuma tehdään kotimaisin voimin, mikä tukee tavoitetta kotimaisen vapaan taiteilijakentän työllistämisestä. Tapahtumasäätiö tosin pyrkii mahdollisuuksien mukaan siirtämään tälle vuodelle sovittuja juhlaviikkojen esiintyjien keikkoja ensi vuodelle.

Isoin haaste juhlaviikonlopun järjestämisessä oli Majanderin mukaan aikataulu. Ilmoitus juhlaviikkojen perumisesta tehtiin toukokuun 12. päivänä eli uuden konseptin suunnittelu tehtiin alle kuukaudessa.

”Aina kun on hyvää tahtoa, niin asiat usein järjestyvät. Ei ole tullut eteen mitään, mistä emme olisi selvinnet! Me olemme juhlaviikkojen tiimissä löytäneet uudella tavalla toisemme ja oppineet tekemään ihan eri tavalla töitä yhdessä”, Majander kehuu.

Tapahtuman järjestelyitä ovat hoitaneet tapahtumasäätiön 15-henkinen tuotannon, hallinnon ja markkinoinnin tiimi. Taiteellisena johtajana toimii Marko Ahtisaari. Juhlaviikonlopun pääyhteistyökumppaneina ovat Elisa, Helsingin Sanomat, ja OP-ryhmä. Muita sponsoreita ovat Accenture, HOK-Elanto ja Clear Channel. Markkinointiviestinnän kumppani on Miltton Creative.

Konkreettisesti sponsoriyhteistyö näkyy jo mainittujen HOK-Elannon mainospintojen ohella lauantaina lasten jameissa, jossa tanssivat OP:n Hippo-hahmot.

Budjetin osalta markkinointiin ja siihen laskettaviin toimintoihin menee Majanderin karkean arvion mukaan noin kolmannes siitä, mitä juhlaviikkoihin kuluu. Säästö aiheutuu pitkälti siitä, ettei lipunmyyntiä ole. Taiteen tekijöiden palkkioista ei olla tingitty.

Tapahtumapaikoista avoinna ovat vielä ne korttelit, joissa esiinnytään. Haku on avoin ja halukkuudesta voi ilmoittaa täällä. Valitut pihat säilytetään salaisuutena ja niitä ei mainosteta yleisölle.

Lisätiedot juhlaviikonlopusta löytyvät sivustolta helsinkifest.fi.