Tempaukset

Ville Perttula 14.12.2017 12:06

Helsingin rautatieaseman eteen ilmestyi koirapatsas – "Koira toivoo, että kivimiehet leikkisivät sen kanssa"

Odottava koira katsoo Helsingin rautatieaseman kivimiespatsaita.

Musti ja Mirri pystytti TBWA\Helsinki kanssa Odottava koira -patsaan Helsingin rautatieaseman eteen. Tempaus juhlistaa eläintarvikeliikkeen uutta myymäläkonseptia.

Helsingin rautatieaseman eteen on ilmestynyt koirapatsas, joka katsoo leikkiin kutsuvasti rautatieaseman edessä seisovia kivimiespatsaita.

Kyseessä on eläintarvikkeita myyvän Mustin ja Mirrin markkinointitempaus, joka juhlistaa uuden minimyymälän avaamista. Uusi Kaivokadun myymälä sijaitsee aivan Helsingin rautatieaseman läheisyydessä. Odottava koira -patsas on kuvanveistäjä Erkki Kannoston luoma.

Musti ja Mirrin markkinointijohtaja Henri Mäkinen kertoo M&M:lle, että uutta minimyymäläkonseptia haluttiin tuoda esiin erikoisella tavalla.

"Markkinointityyliltään tämä on sopivan leikittelevää ja huomio tuodaan konkreettisesti uuteen avaukseen", Mäkinen summaa.

Patsaalla on oma hashtag #odottavakoira.

 

Tämän vuoden kuuluisin patsastempaus on New Yorkissa seisova Fearless Girl, joka tuijottaa ikonista, Arturo Di Modican suunnitteleemaa Charging Bull -patsasta. Fearless Girl ilmestyi New Yorkin katukuvaan ennen naistenpäivää ja siitä tuli nopeasti yksi vuoden puhutuimmista markkinointitempauksista. Patsaasta tuli naisten aseman ja palkkataistelun symboli. Tempauksen taustalla ovat investointifirma State Street Global Advisors ja mainostoimisto McCann.

Mäkisen mukaan Fearless Girl mainittiin suunnittelupalavereissa, mutta koirapatsas edustaa hyvin erilaisia asioita.

"Kyllä Fearless Girl oli ainakin inspiraation lähteenä keskusteluissa, mutta aiheenahan tämä on erilainen. Tässä juhlistetaan koiran uskollisuutta ja luonnetta. Koira toivoo, että kivimiehet leikkisivät sen kanssa."

Odottava koira -patsas on Helsingin rautatieaseman edessä sunnuntai-iltaan asti. Mäkinen kertoo, että patsaan loppusijoituspaikkaa ei ole vielä päätetty.

"Olisi hienoa, jos saisimme laittaa sen Kaivokadun myymälän eteen."

Tempauksen suunnitteli mainostoimisto TBWA\Helsinki, joka on ennenkin häärännyt rautatieaseman ympärillä. Esimerkiksi viime keväänä toimisto puki kivimiehet KISS-yhtyeen jäseniksi naamareiden avulla. TBWA\Helsinki suunnittelee markkinointia VR:lle.

”Musti ja Mirri tekee asioita omistajien sijaan suoraan koirille, kuten syksyllä lanseerattu koirien kanta-asiakaskortti Biscuit sekä eläintenpäivänä 4.10. järjestetty koirien gaala osoittivat. Odottava koira -patsas jatkaa tätä bränditekojen sarjaa”, TBWA\Helsingin luova johtaja Jyrki Poutanen kertoo tiedotteessa.