Kampanjat

Ville Perttula 16.7.2018 12:25 päivitetty 19.7.2018 11:59

Helsingin Sanomat vuorasi kaupungin vanhoilla otsikoilla Trumpin ja Putinin tapaamisen ajaksi

Helsingin Sanomat
Helsingin Sanomien kampanja näkyy myös Musiikkitalon mainosnäytöllä.

Helsingin Sanomat haluaa nostaa lehdistönvapauden puheenaiheeksi pikakampanjansa avulla.

Maailman katse kääntyy Helsinkiin, kun presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin tapaavat tänään Presidentinlinnassa Helsingissä.

Helsingin Sanomat on käynnistänyt pikavauhdilla kampanjan, jossa huippukokousvieraiden saapumisreittien ulkomainospinnat täytetään lehden uutisotsikoilla presidenttien urien varrelta. Kaikkiaan julisteita on lähes 300.

Helsingin Sanomista poimitut otsikot kertovat, miten presidentit Trump ja Putin suhtautuvat mediaan kotimaissaan. Julisteissa on otsikoita sekä englanniksi että venäjäksi.

Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi kertoo M&M:lle, että Suomen saaman mediahuomion vuoksi Helsingin Sanomat haluaa käydä keskustelua lehdistönvapaudesta.

Niemen mukaan vapaan median tilanne on Venäjällä huono. Myös Donald Trumpilla on vaikea suhde vapaasti toimivaan lehdistöön, sillä hän on kuvaillut riippumatonta mediaa muun muassa ”kansan viholliseksi” ja "oppositiopuolueeksi”.

Kuva: Helsingin Sanomat

"Ajattelimme, että Hesarilla on nyt tilaisuus muistuttaa, mikä Suomessa on tärkeää."

Helsingin Sanomat haluaa kampanjallaan nostaa lehdistönvapauden keskusteluun niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

"Totta kai me haluaisimme, että presidentit näkisivät ainakin jonkun julisteen, joita on noin 300."

Kampanja on saanut huomiota ulkomaisissa tiedotusvälineissä. Esimerkiksi yhdysvaltalaiset kanavat ABC ja CNN ovat huomioineet kampanjan.

"15 minuutin päästä haastatteluvuorossa on Newsweek. Tämä on lähtenyt liikkeelle sosiaalisen median kautta hyvin, ja kampanja on saavuttanut sen, mitä siltä lähdettiin hakemaan."

Welcome to the land of free press -kampanjan suunnittelusta ja toteuttamisesta vastasivat Sanoma, TBWA\Helsinki sekä ulkomainosyhtiöt Clear Channel ja JCDecaux. Kampanja alkoi viikonloppuna ja kestää huippukokouksen ajan.

”Helsingin Sanomien tärkeimpiä toimintaedellytyksiä ovat riippumaton media sekä lehdistönvapaus. Lehti taistelee päivittäin työssään valeuutisia ja puolueellista informaatiota vastaan faktoin ja vedenpitävin lähtein. Kahden suurvallan presidentin kohtaaminen antoi meille erinomaisen mahdollisuuden toteuttaa näkyvää brändityötä tämän teeman ympärillä”, TBWA\Helsingin luova johtaja Jyrki Poutanen kertoo tiedotteessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö