Palkinnot

Ville Perttula 14.3. 10:28 päivitetty 14.3. 15:53

Helsingin Sanomien lehdistönvapauskampanja valittiin vuoden journalistiseksi teoksi – Alo Valtere: "Tekohan oli näkyvä ja merkittävä"

Helsingin Sanomat
Helsingin Sanomien kampanja näkyi myös Musiikkitalon mainosnäytöllä. Kampanja kesti huippukokouksen ajan.

Mainoskampanjan suunnittelusta vastasi TBWA\Helsinki.

Helsingin Sanomien Land of Free Press -kampanja valittiin eilen vuoden journalistiseksi teoksi Bonnierin Suuri Journalistipalkinto -gaalassa Helsingissä.

Mainoskampanjan oli suunnitellut TBWA\Helsinki. Ulkomainonnasta vastasivat Clear Channel ja JCDecaux.

Ulkomainoskampanja tervehti viime kesänä Helsinkiin huippukokoukseen saapuvia presidenttejä Donald Trumpia ja Vladimir Putinia.

Mainosnäyttöjä oli käytössä yhteensä lähes 300, muun muassa Musiikkitalon seinällä sekä Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Helsingin Sanomien designjohtajana vielä viime kesänä työskennellyt Alo Valtere kertoo M&M:lle, että Helsingin Sanomien brändimarkkinointi on vahvasti sisältölähtöistä.

"Tässä tapauksessa journalismin ja markkinoinnin välillä ei ole muuta eroa kuin media, jossa kampanja julkaistaan. Tämä mainos on julkaistu ulkomainospinnoissa, ja se tekee siitä mainontaa. Samainen viesti olisi voitu kertoa perinteisemmin tavallisena artikkelina. Silloin olisi tehty jonkinlainen aikajana, jossa olisi listattu erilaisia uutisotsikoita, joita nämä valtion päämiehet ovat saaneet aikaan seikkailuillaan. Artikkeli olisi ollut varmasti kurantti mutta aavistuksen tylsä. Tai suoraan sanottuna ihan tappavan tylsä."

Valtere työskentelee tällä hetkellä ruoankuljetuspalvelu Woltin brändi- ja designjohtajana.

Kampanja sai poikkeuksellisen paljon huomiota sekä Suomessa että maailmalla, sillä Helsingin Sanomien tempauksesta kirjoitettiin yhteensä yli 2 500 juttua. Kampanjasta uutisoivat muun muassa uutiskanava CNN, New York Post, The Guardian, The Sydney Morning Herald, Ad Age ja Adweek.

Helsingin Sanomat arvioi, että kampanja tavoitti vähintään satoja miljoonia ihmisiä yli 50 maassa.

Alo Valtere siirtyy Helsingin Sanomista Woltiin viime vuonna. | Kuva: AKU SIUKOSAARI/WOLT

Valtere uskoo, että huomion määrä vaikutti siihen, että kampanja valittiin vuoden journalistiseksi teoksi.

"Kyllä huomion määrä varmasti vaikutti siihen, että tämä palkittiin journalistisena tekona. Tekohan oli näkyvä ja merkittävä. Kampanjan ainoa idea olikin herättää kansainvälistä keskustelua. Ei tätä olisi palkittu, jos olisin vääntänyt tämän itse himassa ja kukaan ei olisi nähnyt koko kampanjaa."

"Viesti, joka tästä välittyi oli, että täällä pohjoisessa on pieni kansa, joka on ylpeä itsestään ja demokratiastaan."

HS:n markkinointijohtaja Veera Siivosen kertoi elokuussa M&M:lle, että kampanjan kokonaisbudjettia on hankala määritellä tarkasti. Erikseen ostettuna vastaavanlainen kampanja maksaisi Siivosen arvion mukaan noin 60 000–70 000 euroa.

Land of Free Press on palkittu tähän mennessä muun muassa Epicassa ja Effie Awardseissa.

Suuri Journalistipalkinto 2018 -voittajat

Vuoden juttu: VW-konsernin autojen turvavyöongelmat
Velimatti Honkanen, Jari Kujala, Aimo Niemi ja Tekniikan Maailman autotoimitus
Vuoden journalistinen teko: Land of Free Press -kampanja
Alo Valtere, Veera Siivonen ja Kaius Niemi, Helsingin Sanomat
Vuoden kirja: Minna Rytisalo: Rouva C, Gummerus
Vuoden journalisti: Vappu Kaarenoja, Suomen Kuvalehti

Suuri Journalistipalkinto on jaettu Suomessa vuodesta 2001. Palkinnolla tuetaan ja edistetään hyvää journalismia ja se jaetaan neljässä palkintoluokassa, palkinnon perusteena on jokin merkittävä journalistinen teko palkinnon julkistusta edeltäneen vuoden aikana.

Muutos 14.3.2019 klo 14:25 Sitaatti "Loppujen lopuksi journalismin ja markkinoinnin välillä ei ole muuta eroa kuin media, jossa kampanja julkaistaan" on tarkennettu muotoon "Tässä tapauksessa journalismin ja markkinoinnin välillä ei ole muuta eroa kuin media, jossa kampanja julkaistaan".