The Land of Free Press-kampanja kasvatti jälleen palkintosaldoaan maailmalla.

Helsingin Sanomien ja TBWA\Helsingin The Land of Free Press -kampanja on saanut kulta- ja pronssipalkinnot perinteikkäässä ja arvostetussa Clio Awards -kilpailussa. Kultaa Venäjän ja Yhdysvaltain presidenttejä puhutellut kampanja sai ulkomainossarjasta ja pronssia PR-kategoriasta. Kampanjassa Helsingin Sanomat vuorasi Donald Trumpin ja Vladimir Putin ajoreitin lehdistönvapautta käsittelevillä ulkomainoksilla.

”Kysyimme itseltämme, elämmekö arvojemme mukaisesti, jos jätämme loistavan, mutta tosi rohkean idean tekemättä, ja vastaus oli ei. Hesari 130 vuotta elänyt arvojensa pohjalta, ja niin tehtiin nytkin. Kun tehdään markkinointia suoraan yrityksen olemassaolon ja arvojen ytimestä, sillä on mahdollisuus myös osua syvälle”, kertoo Helsingin Sanomien markkinointijohtaja Veera Siivonen.

Kultainen Clio-pysti on poikkeus suomalaisessa mainoskentässä, sillä vastaavaa ei ole tullut Suomeen ainakaan kymmeneen vuoteen Clio Awardsin voittaja-arkiston perusteella.

”Tämä oli hieno voitto ei ainoastaan tälle kampanjalle vaan myös suomalaiselle markkinointiviestintäosaamiselle. Tänä vuonna esimerkiksi Ruotsiin, jota yleensä olemme katsoneet ylöspäin, ei osunut yhtään voittoa. Toivon ja uskon, että Land of Free Press inspiroi koko toimialaa yhä kunnianhimoisempiin ja rohkeampiin avauksiin – meitä se inspiroi ainakin”, kommentoi TBWA\Helsingin vastaava luova johtaja Jyrki Poutanen.

Kuudettakymmenettä kertaa tänä vuonna järjestettävä Clio Awards kuuluu maailman arvostetuimpien mainonnan ja luovuuden kilpailuiden joukkoon. Palkinnot jaetaan 25.9. New Yorkissa järjestettävässä gaalassa.

Clio-voitot kartuttivat The Land of Free Press -kampanjan jo ennestään mittavaa palkintosaldoa. Se palkittiin aiemmin tänä vuonna muun muassa hopeisella leijonalla Cannesissa ja pronssikynällä The One Showssa. Lisäksi se voitti kotimaassa sekä Platinahuipun että Grand Effien.