Autot

Aleksi Ylä-Anttila 5.12. 11:04

Helsingissä kuvattu Jaguarin mainos leviää maailmalle: "Harvoin käy näin päin"

Kuvakaappaus YouTube-videolta
Mainosfilmi kuvattiin eri puolilla Helsinkiä.

Jaguar Suomen mainosvideo syntyi yhteistyössä valotaiteilija Kari Kolan kanssa.

Jaguar Suomen teettämä lyhytelokuvamainen mainosvideo on julkaistu ja kuvaukset tulevat näkymään myös muilla Euroopan markkinoilla.

Video kuvattiin useassa eri lokaatioissa Helsingissä kun uuden I-PACE täyssähköauton ensimmäiset asiakasluovutukset Suomessa käynnistyivät lokakuussa.

Jaguar Suomen Senior Brand Manager Jukka Kortelainen kertoo, että nyt lanseerattu mainosfilmi on osa tällä viikolla käynnistynyttä laajempaa kampanjaa.

Monikanavainen kampanja näkyy Suomessa elokuvateatterimainonnassa, digi- ja some-kanavissa, printtijulkaisuissa sekä on demand -videopalveluissa, kuten Ruutu.fi-palvelussa.

Kortealaisen mukaan Jaguar on vahva ja tunnettu brändi, mutta sitä ei koeta relevantiksi Suomen oloissa. Uudella kampanjalla pyritään taklaamaan tätä haastetta.

"Olemme ensimmäinen premium-autovalmistaja, joka tuo sähköauton markkinoille ja konseptista tuotantoon. Mietimme, mitä vähän erilaista voisimme Suomessa tältä pohjalta tehdä. Ajatus lähti siitä", Kortelainen kertoo M&M:lle.

Tämä ajatus mielessään Kortelainen otti yhteyttä valotaiteilija Kari Kolaan. He pohtivat yhdessä, voisiko yhteistyölle löytyä jokin kulma. Yksi keskeinen havainto liittyi Suomen ilmastoon sekä sähköauton äänettömyyteen.

"Tähän aikaan vuodesta Suomessa on pimeää. Silloin korostuvat muut elementit ja nimenomaan valo. Tästä syntyi idea sähköautosta valokeilassa pimeässä Helsingissä."

Valotaiteilija Kola on videolla keskeisessä roolissa ja ajaa täys-sähköautoa Helsingin yössä. Kola suunnitteli valomaisemat kuvausten eri osioihin. Videon lopussa auto saapuu Kolan toteuttaman valotaideteoksen keskelle Suvilahdessa. Teoksen julkistuksen yhteydessä 25. lokakuuta  huomiota herättänyt valoilmiö ylsi kilometrien korkeuteen.

60 sekunnin mainosvideon toteutukseen Jaguar on investoinut runsaasti. Koko kampanjan budjettia Jaguar ei julkista, mutta kokonaispanostus on Kortelaisen mukaan "kuusinumeroinen summa".

Mainosvideon tuotantoryhmään kuuluu alan huippuammattilaisia. Filmin on leikannut Ben Mercer, jolla on lähes 20 vuoden kokemus elokuva-, televisio- ja mainostyöstä. Äänisuunnittelusta on vastannut Heikki Savolainen ja mainoskuvaukset toteutti Smak Film tiimeineen.

Kyseessä oli suomalainen aktivointi, mutta se kasvoi suunniteltua isommaksi. Kortelaisen mukaan Norja on ensimmäinen maa, joka ottaa kampanjan materiaalit käyttöönsä markkinoinnissa.

"Norjan jälkeen tämä näkyy myös useissa muissa Euroopan maissa. Harvoin käy näin päin, että suomalainen tuotanto laajenee maailmalle. Mielenkiinnon herätti varmaankin hieman erilainen lähestymistapa. Helsinki on maailmalta katsottuna eksoottinen kuvauspaikka. Myös valotaiteilija vaikuttajana mainosfilmillä on aika uniikkia", Kortelainen arvioi.  

Kari Kola on joensuulainen valotaiteilija joka on toiminut valon parissa jo yli viidentoista vuoden ajan. Kola on toteuttanut lukuisia mittavan kokoisia valotaideteoksia eri puolille maailmaa. Kolan erikoisosaamista ovat poikkeuksellisen suuret valoinstallaatiot.

Kola oli mukana valaisemassa Saanatunturia vuosi sitten Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Valotaideteos oli osa Lumious Finland 100 -hanketta.