Virtuaalitodellisuus

Maarit Alkula 30.10.2018 14:09

Helsinki aikoo maailman virtuaalipääkaupungiksi – tavoitteena maailman realistisin virtuaalitodellisuuskokemus

Zoan

Virtuaalinen Helsinki saattaa tulevaisuudessa tuoda kaupungille näkyvyyttä ja virtuaalituristeja, mutta myös helpottaa kaupunkisuunnittelua.

VR-studio Zoan ja Helsinki ovat luomassa kansainvälisesti ainutlaatuista virtuaalista kaupunkikokemusta. “Maailman virtuaalipääkaupunki” -nimellä kulkeva projekti toi maanantaina kahdeksan huippuluokan VR-kehittäjää Suomeen. Hackathon-tyyliin toteutettavan VR Sprintin tavoitteena on luoda maailman realistisin virtuaalitodellisuus- eli VR-kokemus Helsingistä.

Lopputulos paljastetaan joulukuussa kasvuyritys- ja teknologia-alan tapahtumassa Slushissa, jossa se näytetään helsinkiläisen Varjon valmistamilla, silmän tarkkuuteen kykenevillä VR-laseilla.

Suunnitelmana on, että virtuaalinen Helsinki on ensi vuonna esillä eri puolilla maailmaa esimerkiksi tietyissä julkisissa tiloissa ja pelihalleissa, sekä ladattavissa VR-kaupoista VR-laseille.

Teemoina urbaani Helsinki, meri ja design

Helsinki haluaa olla virtuaalisen matkailun kehityksen eturintamassa. Nyt rakennettavan virtuaalitodellisuuden teemoja ovat urbaani Helsinki, meri ja design. Toteutus on osa suurempaa kokonaisuutta.

“Helsinki haluaa olla parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki maailmassa, ja kaupunki on jo nyt startup-kulttuurin sekä AR/VR-kehityksen merkittävä keskus. Digitaalisuus on parhaimmillaan onnistuneempia palveluita kaupunkilaisille sekä parempaa Helsinki-kokemusta matkailijoille. Huippulaatua edustava virtuaalielämys on hyvä esimerkki siitä, miten Helsinki voidaan kokea uudella tavalla”, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori kaupungin tiedotteessa.

Virtuaalimatka voi syventää fyysistä matkailukokemusta. Virtuaalimatkailija voi siirtyä nykypäivästä historiaan, käydä vaikeasti saavutettavissa kohteissa tai ostaa virtuaalisesta myymälästä itselleen design-esineen tai t-paidan, joka tulee postissa kotiin.

Hankkeessa on mukana myös Business Finland, jonka Suomea matkailumaana markkinoivalle Visit Finland -yksikölle on tärkeää tavoittaa kansainväliset matkailijat globaalisti digitaalisissa kanavissa.

”Virtuaalitodellisuuden kokemukset ovat elämyksellisiä, joten ne sopivat erinomaisesti matkailijoiden kiinnostuksen herättämiseen ja heidän houkuttelemiseensa Suomeen”, sanoo Business Finlandin kansainvälisen markkinoinnin johtaja Heli Jimenez.

Tavoitteena maailman realistisin VR-kokemus

VR-kokemuksen konseptin ja virtuaalisen Helsingin pohjatyön on tehnyt helsinkiläinen VR-studio Zoan, joka myös vetää tämän viikon kehittäjäsprintin.

”Tavoitteenamme on toteuttaa maailman realistisin VR-kokemus. Kun vertailukohtana ovat olemassa olevat ympäristöt, todentuntuisen tunnelman saavuttamiseksi äänimaailma ja visuaalinen laatu ovat tärkeitä. Jälkimmäinen korostuu, koska Varjon VR-lasit tarjoavat poikkeuksellisen tarkan resoluution. Vain taitava 3D-artisti osaa tehdä esimerkiksi realistista vettä tai puupintaa”, perustelee Zoanin toimitusjohtaja ja perustaja Miikka Rosendahl kansainvälisten huipputekijöiden vierailua.

Rosendahl kertoo M&M:lle, että Zoan on aloittanut virtuaalisen Helsingin parissa työskentelemisen jo kolmisen vuotta sitten. Viimeksi kuluneen vuoden aikana on rakennettu pohjaa virtuaalielämykselle, jota mahdollisimman realistiseksi kokemukseksi viimeistelemään kansainvälinen tiimi on nyt tuotu Suomeen. Tiimissä on jäseniä useista pelitaloista, muun muassa Ubisoftilta, Splash Damagelta ja Cloud Imperium Gamesilta.

Rosendahl kertoo, että tiimin jäsenet löydettiin keräämällä noin puolentoista vuoden aikana lista sopivista henkilöistä ja seuraamalla heitä.

”Shortlistillä oli noin 80 henkilöä, joista hieman yli puolet kutsuttiin. Heistä osa saatiin innostumaan projektista ja tulemaan mukaan.”

Helsingin kaupunki tuli hankkeeseen mukaan puolisen vuotta sitten. Muita yhteistyökumppaneita ovat Business Finland, Visit Finland, Varjo Technologies, Linholmen ja Savonlinnan kaupunki. Helsingin-vierailun jälkeen tiimi jatkaa matkaansa Savonlinnaan ideoimaan Retretin luolastoille uutta käyttöä virtuaaliteknologioiden avulla.

Slushissa esiteltävälle virtuaaliselle Helsinki-kokemukselle ja maailman virtuaalipääkaupungiksi julistautumiselle toivotaan kansainvälistä julkisuutta.

”Uskomme, että tämä on lähtölaukaus. Sitten pitäisi alkaa keksiä erilaisia sovelluskohteita, esimerkiksi virtuaaliturismia, joka voi tarjota mahdollisuuden matkustamiseen ihmisille, jotka eivät sitä voi taloudellisista tai fyysisistä syistä tehdä. Virtuaalimatkailun avulla maapallo voi kestää matkailun jättimäisen kasvun”, Rosendahl sanoo.

Virtuaalisen Helsingin avulla saatetaan tulevaisuudessa myös pystyä esimerkiksi kokeilemaan kaupunkisuunnitteluratkaisuja ennen niiden toteuttamista.

Rosendahl kertoo, että kolmen vuoden aikana virtuaalisen Helsingin kehittämiseen on kulunut noin 400  000–500  000 euroa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö