Helsinki-Vantaan rajalle valmistuva Helsinki Outlet aloittaa yhteistyön PR- ja viestintätoimisto Marsaana Communications in kanssa. Viestintäyhteistyö koskee kokonaisvaltaista mediaviestintää sekä sosiaalisen median sisältömarkkinointia.

Outlet-ostoskylistä käytetään kansainvälisesti nimitystä Factory Outlet Center (FOC). Ostoskylissä myydään tyypillisesti premium- ja luksustason muoti-, koru-, kosmetiikka- ja kodintarvikebrändejä 30–70 prosentin alennuksella.

Marraskuussa avautuva Helsinki Outlet aikoo tuoda kyläänsä 40 muoti- ja lifestyle-liikettä. Suomalaisten ja kansainvälisten muotiliikkeiden lisäksi kylään on tulossa urheilu- ja sisustusbrändejä, lasten liikunnallinen leikkipuisto sekä ravintoloita.

Hankkeen takana oleva Fortus AS uskoo pääkaupunkiseudulle rakentuvan Helsinki Oulet -kylän nousevan kävijämääriltään Pohjoismaiden suurimmaksi outlet-kyläksi.

Fortus on ollut mukana myös kehittämässä Pohjoismaiden menestyksekkäintä outlet-kylää, Norwegian Outletia sekä useita outlet-kyliä Alankomaihin ja Saksaan.

Fortus AS:n hankevastaava Ådne Søndrål kertoo M&M:lle, että yrityksen tavoitteena on esitellä suosikkibrändejä Helsingin metropolialueen asukkaille. Helsinki Outletiin ovat tulossa tunnetuista brändeistä muun muassa Hugo Boss, Kari Traa, CK, Marimekko, Turo Tailor, Timberland, Ecco, Guess, Voglia, Tommy Hilfiger, Peak Performance, Rukka ja Gant.

Lisäksi ostoskylään tulee ravintoloita, kuten WokWok, Pizza Hut ja Espresso House.

"PR on tärkeä osa Helsinki Outletin markkinointistrategiaa, ja haluammekin viestinnällä erottautua muista vähittäiskauppakonsepteista. Uskomme, että Marsaana on meille hyvä kumppani kehittämään ja toteuttamaan PR-aktiviteetteja uuden vähittäiskauppakonseptin kehittämisessä pääkaupunkiseudulle", Søndrål kommentoi.

Fortus odottaa Helsinki Outletiin noin kahta miljoonaa kävijää vuodessa. Ostoskylän on määrä avata ovensa 1.11.2019, mutta ajankohta voi koittaa Søndrålin mukaan muutamaa päivää aiemmin tai myöhemmin.

Søndrål toteaa, että ei ole olemassa yksinkertaista vastausta siihen, miksi brändit pitävät ostoskyliä tehokkaana keinona edistää myyntiään. Tosiasia kuitenkin on, että Outlet-konsepti tuntuu toimivan haastavassa vähittäiskaupan ympäristössä hyvin päihittäen myyntimäärissä useimmat muut vähittäiskaupan kanavat.

"Outlet-kylä on jotain, joka sijoittuu ostoskeskuksen ja huvipuiston välimaastoon. Asiakkaan lähtökohtana on usein alusta saakka viettää aikaa, heillä ei välttämättä ole tarvetta ostaa mitään. Eräs tärkeä elementti on mahdollisuus löytää suosikkituotteensa tai -brändinsä alennettuun hintaan. Monet vierailevat ostoskylässä perheen tai ystävien kanssa. Yhteinen aika on keskeinen osa kokemusta", Søndrål sanoo.

Marsaanan asiakasvastaava Elina Ahokas kertoo, että kyse on isosta ja laajasta lanseerausviestinnän projektista. Marsaana vastaa muun muassa Helsinki Outletin sosiaalisen median viestinnästä.

"Olemme innoissamme yhteistyöstä, jossa pääsemme hyödyntämään erityisesti sosiaalisen median osaamistamme. Uskomme, että pystymme tarjoamaan Helsinki Outlet -kylälle innovatiivisia ja kiinnostavia näkökulmia erityisesti nuoremman kohderyhmän tavoittamisessa. Viestinnässä fokus on vahvasti sosiaalisessa mediassa. Vastaamme esimerkiksi kylän Instagram-tilin luomisesta ja konseptoinnista", Ahokas kertoo M&M:lle.

Alkuvaiheessa PR-työhön kuuluu myös b-to-b-toimijoille suunnattua viestintää. Kesän aikana ja etenkin sen jälkeen viestinnän pääpaino on vahvasti kuluttajapuolella.

"Syksyn aikana avautumispäivän lähestyessä lanseeraamme somekanavissa erilaisia kilpailuja ja tempauksia sekä organisoimme erilaisia tapahtumia kuluttajien mielenkiinnon herättämiseksi."

Vuonna 1983 perustetun PR- ja viestintätoimisto Marsaana Communicationsin palveluportfolioon kuuluu muun muassa perinteistä viestintää, konsultointia, tapahtumia, vaikuttajamarkkinointia.

Marsaana teki viime vuonna 1 060 960 euron liikevaihdon ja 130 000 euron tuloksen. Toimistossa työskentelee 11 asiantuntijaa.