Tapahtumat

Aleksi Ylä-Anttila 29.6.2018 11:57 päivitetty 29.6.2018 14:03

Helsinki Pride kasvoi entistä isommaksi: "Yritykset uskaltavat rohkeammin ilmaista tukensa yhdenvertaisuudelle"

Colourbox

Helsinki Pride on saanut tänä vuonna kerättyä tukijakumppanien kautta enemmän rahaa kuin koskaan aiemmin. Järjestäjänä toimivan Heseta ry:n tapahtuma- ja varainhankintapäällikkö Senni Moilanen näkee organisaatioiden innostuksen taustalla useita syitä.

Heseta ry:n tapahtuma- ja varainhankintapäällikkö Senni Moilanen kertoo M&M:lle, että Helsinki Priden yhteistyökumppanuuksien arvo on tällä hetkellä noin 300 000 euroa. Luku on suurempi kuin koskaan.

Moilanen arvioi, että on useita syitä siihen, miksi yritykset haluavat aktiivisesti lähteä tukemaan Pride-tapahtumaa.

Yhtenä käänteentekevänä tapahtumana Moilanen näkee vuonna 2013 järjestetyn Tahdon2013-kansalaisaloitekampanjan, jota hän oli itse mukana tekemässä. Kansalaisaloitteella kampanjoitiin samaa sukupuolta olevien avioliiton puolesta.

Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2014 avioliittolain muuttamisen niin, että samaa sukupuolta olevat parit voivat jatkossa solmia avioliiton.

"Asia on ollut enemmän keskustelussa. Lisäksi kuluttajat ja potentiaaliset työnhakijat vaativat yrityksiltä enemmän kantaaottavuutta. Enää ei odoteta vain sitä, että saa palkan ja muut edut. Työntekijät haluavat, että yritys vastaa omia arvoja. Kumppaneilta saamiemme viestien mukaan aloite yhteistyöstä Priden kanssa on monessa tapauksessa tullut nimenomaan yrityksen työntekijöiltä", Moilanen kertoo.

Lisäksi sosiaalinen media on Moilasen mukaan tehnyt kommunikoinnin yritysten kanssa helpommaksi. Yritysten on helpompi kertoa omista teoistaan ja arvoistaan. Samanaikaisesti ihmisten on helpompi kysyä yrityksiltä, minkälaisia arvoja ne edustavat.

"Yritykset uskaltavat rohkeammin ilmaista tukensa yhdenvertaisuudelle ja tasa-arvolle. Kun muut firmat näkevät, että moni firma on mukana, se herättää myös muiden yritysten mielenkiinnon."

Sosiaalisessa mediassa moni yritys on myös päivittänyt viikon aikana oman profiilikuvansa sateenkaaren väreihin Pride-viikon kunniaksi osallistumatta muutoin itse tapahtumaan. Moilanen toivoo, että mahdollisimman moni näistä kantaa ottavista yrityksistä lähtisi tukemaan yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa myös konkreettisten tekojen kautta.

"Jos yritys ilmaisee kannattavansa tai tukevansa jotain asiaa, olisi toivottavaa, että se näkyy ensisijaisesti myös yrityksen arjessa. Kun tehdään kaupallista toimintaa, toivomme toki, että se näkyisi myös yhteisön tukemisena esimerkiksi niin, että tuetaan kansalaisjärjestöjä. Olisi todella hienoa, jos Pride näkyisi yrityksen toiminnassa muutenkin kuin vain yhden viikon aikana."

Odotettavissa ennätysmäärä kävijöitä

Tapahtuman kokonaiskustannukset ovat Moilasen mukaan 250 000 ja 300 000 euron välillä. Moilanen on ainoana palkattuna työntekijänä järjestämässä tapahtumaa HeSetan puolelta. Suurin osa työstä perustuu vapaaehtoistyöhön.

"Isoimmat kustannukset liittyvät turvallisuuteen ja perusinfrastruktuuriin, kuten bajamajoihin ja aitojen rakentamiseen. Emme käytä rahaa mihinkään muuhun kuin siihen, mihin on pakko. Tapahtuma on kasvanut sen verran, että esimerkiksi turvallisuuskustannukset nousevat joka vuosi", Moilanen kertoo.

Rahan lisäksi Helsinki Pride tekee kumppanien kanssa yhteistyötä muillakin tavoin. Esimerkkinä tästä on kumppanien tiloissa tapahtuva yhteistyö. Yksi tällaisista tiloista on Stockmannin tiloissa Keskuskadulla tämän viikon ajan toimiva Pride House, jossa järjestetään erilaisia keskustelutilaisuuksia sekä yritysten omia tapahtumia. Pride Housessa sijaitsee myös tapahtuman infopiste sekä Pride Shop -kauppa.

Tänä vuonna HeSeta odottaa Pridelle suurempaa kävijämäärää kuin viime vuonna, jolloin tapahtumaan osallistui arviolta 70 000 kävijää. Pride-viikon aikana järjestetään Moilasen mukaan yli 115 ohjelmanumeroa, kuten keskustelutilaisuuksia ja taidenäyttelyitä.

"Varmasti menemme tänä vuonna sen yli, ellei lauantaille osu hirvittävää rankkasadetta, jonka takia ihmiset eivät lähtisi mukaan kulkueeseen", Moilanen sanoo.

Helsinki Priden pääyhteiskumppanit ovat Prisma, Sinebrychoffin Karhu-olut, Wella, Helsingin Sanomat sekä Radio Helsinki. Muita tapahtumakumppaneita ovat Stockmann, Clas Ohlson, Clarion Hotel, Tokmanni, ruoankuljetuspalvelu Foodora, Taksi Helsinki, DTM-yökerho, Accenture, Gigantti, Futurice ja Burger King.

Lisäksi tapahtumalla on lukuisia Support-kumppaneita, joihin kuuluvat Marimekko, Neste, Hartwallin Happy Joe -siideri, Finnkino, Microsoft, SEK, Miltton, Dropp, Alma Media, Tieto, Kalevala Koru, Lush, Kone, Unileverin omistama jäätelöbrändi Kingis, Four Seasons -hiustuotesarja, Posti, Estrella sekä Weecos.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö