sovellukset

M&M 20.9.2017 08:15 päivitetty 20.9.2017 11:09

Helsinki-tieto putkahtaa satojen miljoonien kiinalaisten taskuihin – WeChat saa oman Helsinki-minisovelluksensa

Kiinalainen suuryritys Tencent on valinnut Helsingin uuden mobiilisovelluksensa kumppanikaupungiksi. Suomi järjestää vuonna 2019 World Turism Cities Federationin vuosikokouksen.

Tencentin ja Helsingin yhteistyö koskee WeChat-palveluun vuoden 2017 alussa lanseerattua minisovellusta. Sovellus julkistettiin viime yönä Suomen aikaan World Turism Cities Federationin (WTCF) vuosi kokouksessa Los Angelesissa Yhdysvalloissa.

WeChat-palvelua käyttää tällä hetkellä jo yli 960 miljoonaa ihmistä.

Yhteistyö tuo Helsinki-tiedon ja Helsingin palveluntarjonnan suoraan kiinalaisten käyttäjien käsiin. Helsinki-sovellus sisältää tietoa nähtävyyksistä, palveluista ja tapahtumista Helsingissä sekä interaktiivisen kartan.

Käyttäjät pystyvät tekemään palvelussa myös matkasuunnitelman. Minisovelluksen lisäksi Helsinki tulee yhteistyön tiimoilta näkymään myös muissa Tencentin palveluissa.

"Tencent-yhteistyö on täysin ainutlaatuinen tilaisuus valtavaan näkyvyyteen Helsingille Kiinan sosiaalisessa mediassa ja digitaalisissa uutispalveluissa. Tämä on hieno esimerkki Helsingin kyvystä toimia ketteränä yhteistyökumppanina ja testilaboratoriona kansainvälisille suuryrityksille", Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto kertoo tiedotteessa.

Helsingin markkinoinnissa uskotaan, että yhteistyö kasvattaa Helsingin tunnettuutta ja vetovoimaa kiinalaisten matkailijoiden keskuudessa. Helsingin vetovoiman kasvattamisen lisäksi yhteistyöllä on potentiaalia koko matkailun toimialalle pääkaupunkiseudulla.

Helsingin kaupungin tietojen mukaan kiinalaismatkailijoiden rekisteröidyt yöpymiset Helsingin majoitusliikkeissä ovat yli kaksinkertaistuneet viimeisen viiden vuoden aikana.

Vuonna 2016 kiinalaisten (ml. Hongkong) rekisteröityjä yöpymisiä Helsingissä oli lähes 105 000. Vuoden 2017 ensimmäisen kuuden kuukauden aikana mannerkiinalaisten yöpymiset kasvoivat 43,6 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Kiinalaisten matkailijoiden määrän kasvua on tukenut Finnairin Aasian-strategia, jossa on panostettu Helsingin ja Kiinan välisiin lentoyhteyksiin.

Tencent on maailman kahdeksanneksi suurin yritys, ja se omistaa WeChatin lisäksi muun muassa monia pelialan yrityksiä sekä uutispalveluja. WeChat-palvelua käyttää tällä hetkellä jo yli 960 miljoonaa ihmistä.

Kokous Helsinkiin

WTCF:n vuosikokous järjestetään vuonna 2019 Helsingissä. Asia julkistettiin vuosikokouksessa Los Angelesissa. Vuonna 2012 Pekingissä perustetun WTCF:n tavoitteena on tarjota alusta kansainväliselle matkailuyhteistyölle ja matkailun kestävälle kehittämiselle. Helsinki liittyi osaksi WTCF-verkostoa vuonna 2014.

Helsingin kaupunki arvioi, että vuosikokous saa laajaa medianäkyvyyttä etenkin Kiinassa. Kokous tuo Helsinkiin lukuisan joukon korkean tason virkamiehiä ja matkailualan keskeisiä toimijoita.

"Jäsenyys on osoittautunut hyödylliseksi erityisesti liiketoimintayhteyksien kannalta, sillä se on avannut Helsingille uusia yhteistyömahdollisuuksia Kiinassa. Kaupunkien merkitys kasvaa jatkuvasti myös matkailun toimialalla ja siksi Helsingille on tärkeää olla mukana myös kaupunkienvälisessä verkostossa", Aalto kertoo.

Lisäys 20.9.2017 klo 10:58 Juttuun lisätty tietoa kiinalaisten turistien yöpymisten määrästä ja vuosikokouksen järjestämisestä Helsingissä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö