Miltä tuntuisi, jos kaupungilla kävellessä näkisit katumainoksen, jota koristavat julkisuudenhenkilön sijasta tutut kasvot?

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ulkomainoskampanja on saanut inspiraationsa juuri tästä ajatuksesta. Tallinnassa alkanut kampanja käyttää katumainoksissa valokuvia, jotka on pyydetty matkakohteissa vierailleilta virolaisilta.

Maanantain vastaisena yönä lähes jokainen Tallinnan ulkomainos sai uuden ilmeen, kun paikallisten omat matkakuvat valtasivat kaupungin kadut.

Matkakuvat sijoiteltiin kuvat ottaneiden matkailijoiden naapurustoihin, mikä aiheutti ilahtuneita reaktioita työmatkalaisten keskuudessa. Ulkomainosten ilme pidettiin Instagramille uskollisena Helsinki-Vantaan kuviin kirjoittamia kommentteja myöten.

Helsinki-Vantaan lentoasemaa operoivan Finavian Head of Marketing Anna Tuomi kertoo M&M:lle, että idea kampanjalle lähti hyvinkin arkisesta havainnosta.

”Idea tuli yksinkertaisuudessaan siitä, että matkustaessaan ihmiset kuvaavat ja postaavat paljon lomakuviaan someen. Ajattelimme, että aidot lomakuvat ja -kokemukset voisivat olla mainio tapa kertoa kohteistamme”, kertoo Anna Tuomi.

Finavia on työstänyt ideaa yhdessä TBWA\Helsingin kanssa. Kampanjan toteutuksessa ovat olleet mukana myös mediatoimisto Dagmar sekä PR-toimistona Miltton.

Virolaisille suunnatun kampanjan ytimessä on viesti siitä, että Helsinki-Vantaan lentoasema sijaitsee hyvin lähellä Tallinnaa, ja yli 160 suoraa yhteyttä liikennöivälle asemalle voi etelänaapurista matkata nopeasti joko lentäen tai lautalla.

”Kampanjalla haluamme muistuttaa virolaisia naapureitamme siitä, että he voivat käyttää Helsinki-Vantaata kuin toisena kotilentoasemanaan”, Anna Tuomi sanoo.

Helsinki-Vantaan lentoasema halusi muuttaa perinteistä matkailumainonnan kuvamaailmaa.

”Halusimme tässä kampanjassa käyttää aitoja kuvia ihmisten keskuudessa. Toivomme näin monen tallinnalaisen kokevan mainonnan ja kampanjan henkilökohtaisempana ja puhuttelevana”, kertoo Anna Tuomi.

Finavia otti virolaisiin Instagram-käyttäjiin yhteyttä etukäteen. Kaikki antoivat mielellään luvan kuvansa käyttämiseen.

”Kampanjan vastaanotto on ollut äärimmäisen positiivinen, ja se on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa”, Tuomi kertoo.

Sosiaalisen median ja ulkomainonnan yhdistäminen on uusi, mutta ei aivan tavaton ilmiö.

Aiemmin tänä vuonna Twitter toteutti Yhdysvalloissa ulkomainoskampanjan, jonka kuvamaailma koostui tavallisten käyttäjien aidoista twiiteistä.

Lue lisää: Twitterin uusi kampanja on koruton, mutta nokkela paluu juurille – kertoo kasvavasta trendistä markkinoinnissa

”Twitterin toteuttama kampanja on loistava esimerkki siitä, miten eri elementit toimivat upeasti yhteen”, toteaa Anna Tuomi.

Virossa asuvien on vielä mahdollista saada matkakuvansa mukaan ulkomainokseen merkitsemällä oman kuvansa Instagramissa aihetunnisteella #tallinnareisialbum.

Kampanja jatkuu Tallinnassa syyskuun 30. päivästä marraskuun 30. päivään asti. Finavia ei kerro julkisesti kampanjan budjettia.

Lue lisää: Finavia avasi Helsinki-Vantaan lentoasemalle uudenlaisen elokuvateatterin: "Toivottavasti syntyy kulttuurisia kohtaamisia"

Lue lisää: Finnair ja Finavia tekivät lyhytelokuvan – Match made in Hel -kampanja sai merkityksellisen päätöksen