Helsinkiin tulee heinäkuussa 400 uutta kaupunkipyörää. Uudet pyörät sijoitetaan ripotellen eri puolille Helsingin ydinkeskustaa. Ajatuksena on, että yhdessä asemapaikassa sijaitsee parisen kymmentä pyörää.

Uusissa kaupunkipyörissä on neljä mainospaikkaa, kaksi edessä ja kaksi takana. Yhteensä mainospaikkoja pyörissä on 1600.

Pyörien mainostilojen myynnistä vastaa pääkaupunkiseudulla operoiva ulkomainosyhtiö Mediamix, viralliselta nimeltään Suomen Taksimainos Oy. Pyörien huollosta ja tekniikasta vastaa Juro Sharing Infa Oy.

Ensimmäinen mainostaja pyörissä on digitaalinen kirjapalvelu Storytel. Marketing Manager Pieta Kivelä Storyteliltä kertoo, että mahdollisuus tarttua uudenlaiseen näkyvyyteen innosti.

”Olemme kiinnostuneita kokeilemaan mainonnassa uusia juttuja. Tämä on vähän erilainen tapa näkyä kaupunkikuvassa. Siksi on kiinnostavaa olla mukana”, Kivelä kertoo M&M:lle.

Kaupunkipyörät ovat pääkaupunkiseudulla tuttu näky. HSL:n yhdessä mainoskumppaninsa Alepan kanssa lanseeraamat keltaiset pyörät ilmestyivät Helsingin katukuvaan jo vuonna 2016.

Pieta Kivelän mukaan kaupunkipyörät ovat juuri tänä vuonna ajankohtainen ja kiinnostava ilmiö myös osin poikkeuksellisesta ajasta johtuen.

”Kaupunkipyörät ovat ajankohtaisia varsinkin korona-aikana, kun ihmiset saattavat jossain määrin vältellä julkista liikennettä. Ajattelimme, että tämä voisi kolahtaa hyvin kaupunkilaisiin”, Kivelä toteaa.

Storytelin on määrä olla esillä kaupunkipyörien mainospinnoilla elokuun loppuun saakka eli kuukauden ajan.

”Pyöräkampanjan merkittävin tavoite on lisätä brändinäkyvyyttä pääkaupunkiseudulla”, Kivelä kertoo.

Käyttö tapahtuu sovelluksen kautta

Ensi maanantaina alkava ensimmäinen kausi kestänee loka- marraskuulle. Harri Karlsson Mediamixiltä kertoo, että teknisesti pyörillä olisi mahdollista ajaa ympäri vuoden.

”Kun saamme kerättyä hieman käyttökokemuksia pyöristä, voimme miettiä, miten mahdollisen lumellisen kauden kanssa toimitaan”, Karlsson toteaa.

Seuraava varsinainen kaupunkipyöräkausi alkaa joka tapauksessa huhtikuun alussa ensi vuonna. Harri Karlssonin mukaan pyörien määrää on tarkoitus lisätä ensi vuonna.

”Meidän ajatuksemme on, että kaudella 2021 Helsingissä olisi 1 000 pyörää”, Karlsson vahvistaa M&M:lle.

Pyörät otetaan käyttöön puhelimeen ladattavan sovelluksen kautta. Veloituksen vuoksi käyttäjän tulee ilmoittaa luottokorttitietonsa.

Pyörien käytön minimiveloitus on puoli tuntia. Ylärajaa ei ole. Puhelinsovellukseen myydään myös mainontaa.

Uusien pyörien lukko käyttää aurinkoenergiaa ja latautuu pyörässä olevan aurinkokennon avulla. Näin ollen sähköä tai latauspisteitä ei tarvita.

Pyörän voi käytön jälkeen jättää minne tahansa. Sovellus näyttää, missä päin juuri sillä hetkellä sijaitsee vapaita pyöriä, mikäli sellaista ei lähistöllä näy. Päivän päätteeksi pyörät kerätään takaisin asemapaikkoihin.