Kampanjat

Ville Perttula 11.4. 12:31 päivitetty 11.4. 12:40

Helsinkiläinen perhe lähtee Sodankylään vuodeksi vaihtoon – "Kysyin seuraajiltani myös, mihin kannattaisi muuttaa"

Kim Fors
Fernándezin perhe muuttaa Sodankylään vuodeksi. Kuvassa Inari, Ronja, Esteban ja Lucia Fernandez. Inarin sylissä on Mutu-koira.

Vaihtovuosi Sodankylässä -kampanja on some-vaikuttaja Inari Fernándezin ideoima.

Helsinkiläinen tubettaja Inari Fernándezin muuttaa perheensä kanssa vuodeksi Sodankylään ja raportoi elämänmuutoksestaan muun muassa Äidin puheenvuoro -Youtube-kanavallaan. Fernándezin vuoden kestävä rytistys on Sodankylän kunnan markkinointikampanja, jonka tarkoitus on vahvistaa Sodankylän ja koko Lapin tunnettuutta ja vetovoimaa.

Vaihtovuosi Sodankylässä -kampanja oli Inari Fernándezin oma idea, jonka konseptoinnissa auttoi Ping Helsinki.

"Olimme perheen kanssa Lapissa jouluna. Sain siellä idean kysyä seuraajiltani, olisiko hienoa seurata meidän elämäämme Lapissa ja 98 prosenttia vastasi kysymykseen kyllä. Kysyin seuraajiltani myös, mihin kannattaisi muuttaa ja aika moni sanoi Sodankylä."

Sodankylään muuttaminen ei ollut kuitenkaan itsestäänselvyys. Fernández neuvotteli yhteistyöstä neljän kunnan kanssa. Lopulta kaksi kuntaa tekee Fernándezille tarjouksen.

"Fiilis ja keskeisellä sijainti vaikuttivat siihen, miksi me valitsimme Sodankylän. Lisäksi mieheni voi työllistyä Sodankylästä. Hän on ammatiltaan opettaja. Kuntien tarjouksilla ei ollut rahallisia eroja."

Sodankylän kunnan vs. henkilöstö- ja viestintäpäällikkö Minna Seppälä kertoo M&M:lle, että yhteistyössä on mukana myös House of Lapland, minkä vuoksi kampanjan aikana huomiota saa koko Lappi. Inari Fernandezin tavoittama kohderyhmä eli lapsiperheet sopivat Seppälän mukaan hyvin Sodankylän tarpeisiin.

"Meillä on äskettäin hyväksytty uusi strategia. Visionamme on olla rohkea, yhteisöllinen ja utelias kunta. Tämä yhteistyömuoto istuu siihen kuin nenä päähän. Meillä on täällä paljon työpaikkoja ja tarvitsemme työikäisiä ihmisiä tänne lisää. Tämä on hyvä tapa esitellä arkea ja elämää Sodankylässä."

"Hienoa, että Sodankylässä tehdään aktiivista kuntamarkkinointia. Tämä on mielenkiintoinen yhteistyö. Äidin puheenvuoron sisältöjä tullaan hyödyntämään myös Lapin yhteisessä osaaja- ja asukasmarkkinoinnissa", House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen toteaa tiedotteessa.

Sodankylän kunta maksaa Inari Fernandezille 2 500 euroa kuukaudessa vuoden ajan. Kunta ei tarjoa perheelle asuntoa, vaan Fernandezin perhe maksaa ja etsii asunnon itse.

Yhteistyöhön kuuluu kaikkiaan noin 50 Youtube-videota ja 4–5 Instagram-postausta viikossa sekä lukuisia lyhyitä Instagramin Story-videoita. Fernandezin tuottamaan sisältöä hyödynnetään myös Sodankylän kunnan some-tileillä. Äidin Puheenvuoron somekanavat tavoittavat satoja tuhansia katsojakertoja kuussa.

"Koemme, että 30 000 euroa on pieni raha näkyydestä, jota saamme tätä kautta", Seppälä toteaa.

Fernándezin perhe muuttaa Sodankylään elokuussa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö