Televisio

Laura Kukkonen 25.9. 11:00

Helteinen tv-kesä sai nostetta MM-kisoista

Ranskan maajoukkueessa pelaava Paul Pogba juhli jalkapallon maailmanmestaruutta heinäkuussa.

Jalkapallo kiinnostaa suomalaisia televisionkatselijoita.

Erityisesti miehet viihtyivät television äärellä kesä-heinäkuussa, ilmenee Finnpanelin tilastoista.

Syykin on selvä. Venäjällä pelatut jalkapallon maailmanmestaruuskisat alkoivat 14. kesäkuuta ja päättyivät 15. heinäkuuta. Hellekesän MM-kisojen tv-lähetykset tavoittivat 74 prosenttia koko suomalaisväestöstä.

Television ääressä viihtyneet miehet katsoivat tv:tä 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä, mikä on 10 minuuttia enemmän kuin edelliskesänä.

Kesä–heinäkuussa television katseluaika kasvoi edellisvuoteen verrattuna kaikissa ikäryhmissä, ilmenee Finnpanelin TV-mittaritutkimuksesta. Kaikkien yli 4 vuotta täyttäneiden päivittäinen tv-katseluaika oli 2 tuntia 20 minuuttia. Edelliskesään nähden päivittäistä kasvua tuli kuusi minuuttia.

Finnpanel kertoo samassa yhteydessä, että yli 900 000 kotitaloudessa Suomessa on äly-tv. Kolmasosa tv-talouksista on myös kytkenyt tv:nsä internetiin.

Ilmaisten netti-tv-palvelujen, eli Yle Areenan, Ruudun ja MTV Katsomon katselu kasvoi viime vuodesta. Näiden palvelujen sisältöjä katselee Suomessa 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.

Myös maksulliset netti-tv-palvelut ovat tavallisia. Suoratoistopalvelu Netflix katselee noin 700 000 talouden asukit, HBO Nordic tilataan 185 000 talouteen ja Viaplay löytyy 167 000 taloudesta.