Kysely

M&M 24.11.2016 11:55

Henkilöbrändin rakentaminen hakusessa? Somegurut opastavat alkuun

Colourbox
Näillä vinkeillä kirkastat henkilöbrändisi somessa.

Miten ja miksi rakentaa henkilöbrändiä somessa? Vastaajina viisi sosiaalisessa mediassa vaikuttavaa henkilöä.

Viestinnän ammattilaisille lähetettiin lokakuussa kysely osana Aalto-yliopiston tutkimusta. Kyselystä ilmeni, että itsensä brändääminen ei ole viestijöille täysin tuttu asia.

Haastavimmaksi asiaksi oman henkilöbrändin rakentamisessa koettiin työroolin ja yksityisen persoonan yhdistäminen. Henkilöbrändin kehittämisessä kaivattiin monenlaista tukea.

Kyselyssä tiedusteltiin myös viestijöiden näkemyksiä siitä, kenen henkilöbrändi vaikuttaa eniten sosiaalisessa mediassa ja luo lisäarvoa.

M&M kysyi viideltä eniten mainintoja saaneelta somegurulta, eli Ville Tolvaselta, Katleena Kortesuolta, Alf Rehniltä, Kirsi Pihalta ja Pekka Saurilta, miten henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa luonnistuu.

Tietokirjailija ja viestintäasiantuntija Katleena Kortesuo

Mihin asioihin pitäisi ensimmäisenä kiinnittää huomiota, kun haluaa lähteä rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan?

"Ihan ensimmäisenä pitää tietää, kuka minä olen. Ei pidä lähteä miettimään mitään valheellista, vaan sitä, mitkä ovat vahvuuteni, mitkä heikkouteni ja millainen olen tyyppinä. Tämä ei ole mikään helppo nakki.

Askel kaksi on someen meno. Pitää viestiä, millainen on. Oleellista on se, että viestimistä ei tehdä adjektiiveilla - olen nopea, olen hyvä, olen kaunis, olen viisas. Se tehdään todentamalla ne adjektiivit toiminnalla. Ei tarvitse sanoa, että olen nopea, vaan reagoida ensimmäisenä, olla välittämässä ajankohtaisia uutisia nopeasti. Näin porukka huomaa, että olet nopea."

Miksi henkilöbrändiä pitäisi sosiaalisessa mediassa rakentaa?

"Se auttaa kilpailutilanteessa sekä työpaikoilla työntekijöitä työpaikkojen saamisessa ja pitämisessä että yrittäjiä asiakkaiden saamisessa."

Onko tabu myöntää avoimesti, että rakentaa henkilöbrändiään tietoisesti?

"Ei se enää ole tabu, mutta on se sitä varmasti aiemmin ollut. On yhä tabu, että itseään ei saa kehua. Esimerkiksi Tuomas Enbuske, joka on älykäs yksilö, saa välittömästi hirveän määrän sontaa niskaan, jos hän julkisesti sanoo olevansa älykäs."

Mikä on ollut pahin somemokasi?

"Pahin somemokani oli se, kun en aikanaan tajunnut, että lukijakunta blogissani oli kasvanut silloin vuosina 2010-2011. Luulin yhä olevani tavallinen, hämeenlinnalainen bloggaava perheenäiti. Olin aivan liian pikkumainen vastaanväittäjiä kohtaan ja arvostelin pieniä yrityksiä pienistä asioista, joilla ei ole mitään väliä. Näissä olen kehittynyt."

Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri

Mihin asioihin pitäisi ensimmäisenä kiinnittää huomiota, kun haluaa lähteä rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan?

"Sisältöön. Esimerkiksi minun henkilöbrändini, sikäli kuin sellainen on, rakentuu täysin Helsingin kaupungin toiminnan eli päivätyöni ympärille. Ilman sitä minulla ei olisi mitään sosiaalisen median tunnettuutta."

Miksi henkilöbrändiä pitäisi sosiaalisessa mediassa rakentaa?

"Sosiaalisessa mediassa persoona on kiinnostavampi kuin organisaatio. Persoonan kautta myös organisaatio saa viestiään paremmin näkösälle. Yllättävän harva organisaatio on hoksannut tämän."

Onko tabu myöntää avoimesti, että rakentaa henkilöbrändiään tietoisesti?

"Ei aavistustakaan."

Mikä on ollut pahin somemokasi?

"En muista mitään kovin dramaattista. Joskus olen varmasti paljastanut oman tietämättömyyteni keskustelun kohteena olleesta asiasta, mutta aika nopeasti sekin yleensä on korjaantunut."

Ellun Kanojen Kirsi Piha

Mihin asioihin pitäisi ensimmäisenä kiinnittää huomiota, kun haluaa lähteä rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan?

"En usko henkilöbrändin rakentamiseen tavalla, jolla siitä usein puhutaan. Uskon keskusteluun, näkemyksiin, dialogiin ja aktiivisuuteen. Jos haluaa tehdä vaikutuksen, täytyy tuottaa jotain innostavaa, kiinnostavaa tai hyödyllistä ja olla mukana keskustelussa. Sosiaalinen media on kanava. Se tarvitsee sisällön, lihaa luiden ympärille. Muutoin se on vain tyhjää kolinaa avaruudessa."

Miksi henkilöbrändiä pitäisi sosiaalisessa mediassa rakentaa?

"Nykyisessä kommunikatiivisessa maailmassa kannattaa olla vuoropuhelussa ihmisten kanssa. Yritysjohtajan kannattaa aktiivisesti olla siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ovat. Aika vaatii tasaveroisempaa ajattelua. Kulmahuoneeseen ei enää kannata eristäytyä. Jokainen yritysjohtaja, joka nyrpistelee sosiaaliselle medialle nyrpistelee asiakkailleen, asiakasymmärrykselle ja sitä kautta liiketoiminnalleen."

Onko tabu myöntää avoimesti, että rakentaa henkilöbrändiään tietoisesti?

"Ei se tabu ole, mutta en innostu ihmisestä, joka tunkee keskusteluun kertomalla itsestään tai että haluaa vuoropuheluun kanssani siksi, että rakentaa omaa brändiään. Keskittyisin enemmän siihen, että tyypillä on sisältöä kuin siihen, että rakennetaan brändiä. Brändi syntyy ihmiselle, joka onnistuu vuorovaikutuksessa."

Mikä on ollut pahin somemokasi?

"Pahin moka on se, että ei ole aktiivinen. On myönnettävä, että joskus pitää vetäytyä ja vetää henkeä. Toisinaan on eristäytyvämpi olo ja toisinaan taas heittäytyvämpi. Somemokista ja -potkuista puhuminen johtaa siihen, että kynnys vuorovaikutukseen nousee turhaan. Siksi sanon, että isoin moka on kuitenkin se, että ei hakeudu vuoropuheluun ihmisten kanssa."

Professori Alf Rehn

Mihin asioihin pitäisi ensimmäisenä kiinnittää huomiota, kun haluaa lähteä rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan?

"Ennen kaikkea siihen, että ei lähde rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan. Ole oma itsesi, näytä omat mielipiteesi, äläkä välitä mikä se "brändi" nyt sitten on."

Miksi henkilöbrändiä pitäisi sosiaalisessa mediassa rakentaa?

"Hyvä kysymys. Miksi ihmeessä? Pointtihan on se, että aidot "henkilöbrändit" on vain sitä, että joku tekee, sanoo, on mieltä ja tekee tätä tarpeeksi kiinnostavasti niin, jotta että joku seuraa häntä – jostain syystä. Yleisö sen brändin rakentaa, ei henkilö."

Onko tabu myöntää avoimesti, että rakentaa henkilöbrändiään tietoisesti?

"Enpä usko. Moni näyttää jopa rehvastelevan sillä. Minua kiinnostavat projektit, omat ja muiden, ei brändit."

Mikä on ollut pahin somemokasi?

"En muista mitään somemokaa, vaikka kai siellä joitain virheitä on vauhdissa sattunut. Pahin ongelma somessahan on se, jos kukaan ei huomaa."

Digitalist Network -verkoston perustaja Ville Tolvanen

Mihin asioihin pitäisi ensimmäisenä kiinnittää huomiota, kun haluaa lähteä rakentamaan henkilöbrändiä sosiaaliseen mediaan?

"Erottuva, yhdenmukainen käyttäyminen ja itselle soveltuvien aihepiirien valinta. Kysy itseltäsi: ”kuka minä olen, mitä edustan ja miksi kannattaisi seurata?”"

Miksi henkilöbrändiä pitäisi sosiaalisessa mediassa rakentaa?

"Jotta löytää osaamista ja samankaltaista, uusia mahdollisuuksia työelämässä. Se on hyvä henkivakuutus työelämän muutosten varalle."

Onko tabu myöntää avoimesti, että rakentaa henkilöbrändiään tietoisesti?

"Monelle varmasti on, koska sana ”brändi” käsitetään väärin. Moni ajattelee sen keinotekoisena manipulaationa, vaikka kysymys on erottuvasta, yhdenmukaisesta ja jatkuvasta näkyvyydestä."

Mikä on ollut pahin somemokasi?

"Olen tehnyt paljon virheitä. Provosoitunut turhasta, unohtanut, että some ei tunnista ironiaa eikä sarkasmia - olen joskus kiiressä kommunikoinut turhan suoraviivaisesti ja aiheuttanut ”somekohuja.”"