Kampanjat

Laura Kukkonen 12.12.2018 10:42 päivitetty 12.12.2018 10:52

Hesari lähetti ruman joulupaidan Leonardo DiCapriolle – kampanja jatkaa lehdistönvapauden teemaa

Helsingin Sanomat
Me too -aiheisen paidan saavat koko liikeen alkuvoima Tarana Burke sekä Alyssa Milano, jonka päivityksen ansiosta aihetunniste levisi kulovalkean tavoin koko maailmaan.

Helsingin Sanomat ja TBWA\Helsinki ideoivat kampanjan, joka nostaa esiin vuoden rumia totuuksia. Jouluneuletempaus jatkaa kesällä lanseeratun, palkitun Land of Free Press -kampanjan teemaa.

Kesällä Helsingin kadut täyttyivät valtakunnallisen sanomalehden Helsingin Sanomien vanhoista otsikoista. Ne toivottivat Vladimir Putinin ja Donald Trumpin tervetulleiksi Suomeen jakamalla lehdistönvapauden ilosanomaa.

Uutisjournalismin ja sananvapauden teemat näkyvät myös Hesarin jouluisessa kampanjassa. Tällä kertaa uutisaiheet ovat päätyneet niin sanottuihin rumiin jouluneuleisiin, joista itsessään on tullut jo kansainvälinen instituutio.

Kuva: Helsingin Sanomat

Myös ulkomaille suunnattua Ugly Truth Sweaters -kampanjaa varten lehti valitsi viisi vuoden isointa uutisteemaa maailmalta: sota, #metoo, merten muoviongelma, teknologian valta ja ilmastonmuutos.

Kampanjan mainosslogan kuuluu: The truth may be ugly, but it never goes out of style, eli suomeksi Totuus voi olla rumaa, mutta se ei koskaan mene pois muodista.

Helsingin Sanomat rakentaa kampanjan ympärille myös journalismia. Sen esittelyartikkelissa neuleita vastaanottavat paitojen teemoihin liittyvät suomalaiset henkilöt.

Kuva: Helsingin Sanomat

Sota-aiheisen neuleen vastaanottaa presidentti, rauhannobelisti Martti Ahtisaari. Me too -teemaan neulotun paidan vetävät ylleen näyttelijä Elina Knihtilä ja Heidi Lindén, joka tuli esiin omien kokemuksiensa kanssa.

Mikromuovi-teemaa kantava neule luovutettiin muotisuunnittelija Anne-Mari Pahkalalle. Hän suunnitteli vuoden 2016 Linnan juhliin Emma Karille puvun, joka oli valmistettu kierrätetystä merien muovijätteestä.

Kuva: Helsingin Sanomat

Teknologian valtaa kuvastava neule puettiin aivotutkija Mona Moisalan päälle ja ilmastonmuutoksen kuvastoa toisintavan neuleen sai ylleen Ilmastoveivi 2019 -kampanjan aloitteentekijä Laura Kolehmainen.

Hesari on lähettänyt joulupaidat useille suomalaisille ja ulkomaisille tunnetuille henkilöille, jotka ovat ottaneet osaa kyseisten teemojen ja ongelmien ratkaisuun. Paitojen saajat maailmalla ovat Arnold Schwarzenegger, Leonardo DiCaprio, Malala Youszafai, Nadia Murad, Boyan Slat, Lewis Pugh, Chamath Palihapitiya, Charlie Brooker, Tarana Burke ja Alyssa Milano.

Kuva: Helsingin Sanomat

Myös kansainväliset markkinointialan julkaisut AdAge ja The Drum ovat nostaneet oivaltavan kampanjan esittelyyn. The Drumin artikkelissa ääneen pääsee myös TBWA\Helsingin luova johtaja Jyrki Poutanen, joka kertoo neuletempauksen olevan luonnollinen jatkumo kesän Land of Free Press -kampanjalle.

"Helsingin Sanomat ovat vakiinnuttaneet strategiansa tunnustaa roolinsa ja merkityksensä yhteiskunnassa tällaisten julkilausumien kautta. Se toimii vastavoimana välinpitämättömyydelle, oli kyse sitten lehdistönvapaudesta, ilmastonmuutoksesta tai sodasta", Poutanen sanoo.

Hesarin villapaidat ovat sataprosenttista villaa ja ne on valmistettu Liedossa. Lukijat voivat osallistua kampanjaan esimerkiksi neulomalla oman ruman villapaidan, jonka ohjeen HS julkaisi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö