Ravintolaketju Hesburger osti 10 prosentin vähemmistöosuuden digipalveluita suunnittelevasta ja toteuttavasta Taisteesta. Kauppasumma ei ole julkinen. Taiste kertoo, että jatkossa se suunnittelee ja toteuttaa merkittävän osan Hesburgerin teknologiaratkaisuista. Hesburger ja Taiste ovat tehneet yhteistyötä jo kolmen vuoden ajan, ja Taiste on ollut kehittämässä muun muassa hampurilaisketjun itsepalvelukassoja ja uudistamassa Hesburgerin toiminnanohjausjärjestelmää.

Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela kertoo tiedotteessa, että hän näkee yhteistyön osana ravintolaketjun historiaa.

”Teknologian rooli ravintola-alalla kasvaa koko ajan. Siksi tarvitsemme ketterän ja pitkäaikaisen kumppanin, joka ymmärtää pikaruoka-alan erityispiirteet. Läheisen yhteistyön avulla uskomme saavamme vieläkin enemmän hyötyjä muun muassa data-analytiikan ja tekoälyn kautta”, Salmela kertoo.

Taisteen toimitusjohtaja Oscar Salonahon mukaan yhtiö pystyy kasvattamaan muun muassa data-analytiikan kyvykkyyksiään sijoituksen avulla. Hesburger on tällä hetkellä Taisteen isoin asiakas.

”Hesburgerin osuus meidän liiketoiminnastamme on kasvanut vuosien varrella. Sijoitus mahdollistaa, että voimme investoida esimerkiksi asiakashankintaan, data-analytiikkaan ja kaikenlaisen data-analyysin osaamisen vahvistamiseen. Tämä ei muuta firmaa millään tavalla. Meille on tärkeää, että yhtiön kulttuuri pysyy samanlaisena.”

2009 perustetun Taisteen liikevaihto oli vuodenvaihteessa päättyneellä tilikaudella 2,7 miljoonaa euroa. Yhtiö teki 311 000 euron liiketuloksen. Vuonna 2018 Taiste teki noin kahden miljoonan liikevaihdolla 340 000 euron liiketuloksen. Salonahon mukaan yhtiö tavoittelee ensi vuonna vähintään 20-30 prosentin kasvua.

Hesburger-ravintoloissa työskentelee yli 7 900 ihmistä ja niissä palvellaan päivittäin lähes 200 000 asiakasta. Taiste työllistää 34 työntekijää, ja sen toimistot sijaitsevat Turussa ja Helsingissä.

Klo 15:15 Salmelan nimi korjattu kuvatekstiin ja Oscar Salonahon kuva on vaihdettu.

Klo 16:05 Kuvatekstiä korjattu.