Hesburger lanseerasi joulukuun puolivälissä kampanjan, jossa uuden kasvishampurilaisen lisäksi julkistettiin ketjun uusi tavoite. Viime torstaina julkaistun tavoitteen mukaan vuonna 2030 puolet Hesburger-ketjun Suomen myynnistä tulee lihattomista tuotteista.

Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta.

Samaan aikaa tavoitteen kanssa Hesburger lanseerasi myös ketjun ensimmäisen hampurilaisen, joka sisältää Hesburgerin oman kasviproteiinituotteita valmistavan tehtaan tuotteen, kertoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

”Veke-hampurilainen rakentuu sämpylästä, paneroidusta Veke-soijaleikkeestä, jääsalaatista, tomaatista ja tuoreesta sipulista. Tuote sisältää myös Hesburgerin omaa kananmunatonta Veke-majoneesia.”

”Veke on Hesburgerin oman tehtaan kasvistuotteita yhdistävä nimi. Veke-hampurilainen on ensimmäinen askel kohti tavoitetta”, Santos kertoo M&M:lle.

Lihalla vai ilman?

Lihakeskustelu käy tällä hetkellä kuumana. Debatti tuotiin osaksi Hesburgerin kampanjaa kysymällä ketjun Facebook-sivulla, olisivatko ihmiset valmiita luopumaan lihasta.

Vastauksia saatiin toista tuhatta. Kampanjan mainosvideossa näitä aitoja kommentteja kuullaan näyttelijöiden lukemina. Mainokset suunnitteli Drama Queen ja tuotti Otto Production.

Kampanjan suunnittelusta vastanneen toimiston Drama Queenin senior copywriter Annika Ohtonen sanoo, että ratkaisulla haluttiin sitouttaa ihmisiä dialogiin ja osoittaa, että asia ei ole mustavalkoinen.

”Lihankulutuksen vähentäminen on mahdollista, mutta vain jos aidosti kuunnellaan, mitä lopullisen ostopäätöksen tekevät ihmiset asiasta ajattelevat. Suomen suurimpana hampurilaisketjuna Hesburgerilla on ainutlaatuinen mahdollisuus esitellä kasvistuotteita myös aivan uusille kohderyhmille”, Ohtonen kommentoi tiedotteessa.

Kampanjamainontaa näkyy tällä hetkellä televisiossa, radiossa ja elokuvateattereissa.

Hesburger viestii sekä tavoitteesta että Veke-hampurilaisesta omilla verkkosivuillaan ja somekanavissa.

”Hartwall-areenan ulkopuolella on Veke-hampurilaisesta kertova jättikokoinen banneri. Lisäksi kerroimme tavoitteesta viime viikolla Helsingin Sanomien etusivulla”, kertoo Heini Santos.

Veke-hampurilaiseen liittyvä kampanja päättyy alkuvuonna, jonka jälkeen tuote on edelleen saatavilla Hesburgerin vakiovalikoimassa.

Kampanjassa Hesburger halusi antaa äänen omille asiakkailleen, koska he ja heidän toiveensa ovat yrityksen toiminnan keskiössä.

”Saamme päivittäin runsaasti palautetta. Keskustelu liha- ja kasvissyönnin ympärillä on moninaista, eikä siihen ole yhtä oikeaa mielipidettä tai vastausta.”

”Halusimme tuoda kampanjassa esiin kommenttien ja mielipiteiden kirjoa. Kampanjassa mukana olevat kommentit ovat aitoja ja ne on poimittu Hesburgerin Facebook-sivulta”, Heini Santos kertoo.

Trendin mukana

Hesburgerin asiakkaat ovat toivoneet lisää kasvistuotteita. Tuore tavoite on ketjun vastaus toiveeseen.

Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden kappalemääräinen osuus on noin kuusi prosenttia Hesburgerin myynnistä.

Mitä tarvitaan, jotta kunnianhimoiselta tuntuva tavoite nostaa lihattomien tuotteiden osuus puoleen voi täyttyä vuoteen 2030 mennessä, Heini Santos?

”Hyviä ja maukkaita kasvistuotteita. Kun tuotteiden maku on kohdallaan, kasvisvalinnan tekeminen on helppoa asiakkaillemme. Viime kädessä tavoitteemme toteutuminen riippuu siitä, mitä asiakkaamme ostavat. Meillä on koko ajan tuotekehitys käynnissä uusien Veke-tuotteiden osalta.”

Hesburgerin toimitusjohtaja Kari Salmela uskoo, että vaikka nykytilanteeseen nähden 50 prosentin tavoite siintää vielä kaukana, on siihen mahdollista päästä.

“Asiakkaamme ovat yhä kiinnostuneempia kasvistuotteista ja haluamme vastata tähän kysyntään. Tuleva tuotteemme on suomalaisen tuotekehityksen vastine maailmalta tuleville pihvi-innovaatioille. Odotamme suurella mielenkiinnolla, millaisen vastaanoton tuote saa”, Salmela toteaa tiedotteessa.

”Emme näe tässä haastetta – meille tärkeää on tuotteiden hyvä maku ja laatu. Elämme muutosten mukana ja tarjoamme asiakkaillemme sitä, mitä he haluavat”, säestää Heini Santos.