Totuus

On pakko kehua suomalaisia edelläkävijöitä. Otsikon viisikko on onnistunut ujuttamaan itsensä Nokia Lumia 920 -puhelimen aloitusvalikkoon, kuten oheinen kuva osoittaa. Siksi heitä voi kehua edelläkävijyydestä ja tilanteen haistamisesta. Viisikko on edelläkävijä Windows 8 -käyttöjärjestelmää hyödyntävässä markkinoinnissa, jonka voi kuvitella ensi vuoden kasvualaksi.

Kyse on siis applikaatio- eli sovellusmarkkinoinnista, jota on voinut harrastaa jo vuosia Applen laitteissa ja Android -käyttöjärjestelmää hyödyntävissä laitteissa, melko pitkään myös Facebookissa ja nyt marraskuusta saakka Windows 8 -käyttöjärjestelmässä.

Edelläkävijyys ei tässä tapauksessa tarkoitakaan edelläkävijyyttä sovelluksen ainutlaatuisuudessa, kauneudessa tai tehokkuudessa vaan siinä, että hoksaa hyvän paikan.

Lumia-puhelimien aloitusnäyttö on paikka, jossa kannattaa näkyä alusta saakka. Ihminen on luonteeltaan laiska, ja voi vain kuvitella, kuinka harva jaksaa muuttaa puhelimen tai kotikoneen aloitusnäyttöä, vaikka se on helppoa. Moni altistuu silkkaa laiskuuttaan tulevina vuosina Fonectan , Helsingin Sanomien, Ilta-Sanomien, MTV3:n ja Veikkauksen näkyvyydelle. Näkyvyys herättää kiinnostusta, kiinnostus toimintaa ja toiminta tuo liikevaihtoa.

Yrityksen omassa sovelluksessa yrityksen ei tarvitse kilpailla kilpailijoiden markkinoinnin kanssa. Veikkaus voi rummuttaa omia pelejään kaikessa rauhassa ja Fonecta tarjota palvelujaan ylhäässä yksinäisyydessään. Median sovelluksissa saattaa esiintyä muidenkin yritysten markkinointia ja mainontaa, mutta siitähän media elää.

Meidän kärkiviisikon takana tulevienkaan ei kannata jäädä surkuttelemaan muiden fiksuutta. Vasta joka toisella suomalaisella on älypuhelin. Vielä harvemmalla on tabletti saati Windows 8 -käyttöjärjestelmä. Joulumyynti kasvattaa lukumääriä ja kasvu jatkuu koko ensi vuoden. Hitaatkin ehtivät vielä mukaan.