HIFK:n ja Koffin yhteistyö on jatkunut vuodesta 1985. Mietimme, miten voisi yhdistää musiikin ja urheilun”, sanoo Hasan & Partnersin luova johtaja Mikael Nemeschansky.

Yhdistelmä nähdään lauantaina kello 17.00 HIFK:n ja TPS:n välisessä jääkiekko-ottelussa, kun HIFK ja Koff tuovat Helsingin jäähalliin yli 80-henkisen Vantaan Viihdeorkesterin kuoroineen. Jääkiekko-ottelun ja sinfoniakonsertin yhdistelmällä juhlistetaan Koffin 200-vuotisjuhlia.

”Koff taistelee tylsyyttä vastaan aina, piste. Juhlavuoden kunniaksi haluamme tarjota ihmisille tämän ainutlaatuisen hockey-kokemuksen kiitokseksi kaikista näistä vuosista. Red Classics on luontaista jatkoa Koffin suurille teoille – Foo Fightersille Tavastialla ja Leningrad Cowboysille Senaatintorilla. Odotan innolla kiekon tippumista jäähän Nordiksella”, Sinebrychoffin markkinointijohtaja Alexander Sneen kertoo tiedotteessa.

Hasan & Partnersin Nemeschansky korostaa, että suunnittelua nimenomaan ohjasi Koffin markkinoinnin perinne olla mukana tapahtumissa. Idea sinfoniaorkesterista tuntui oikealta, sillä Koff on aikaisemminkin järjestänyt ainutkertaisia spektaakkeleita.

Red Classics -nimellä kulkevan sinfoniaprojektin valmisteluun on kulunut noin vuosi, Nemeschansky kertoo.

”Kesti yllättävän kauan löytää oikea kumppani, mutta kun Vantaan Viihdeorkesteri valittiin, se tuntui oikealta”, hän sanoo.

Mikael Nemeschansky kehuu Vantaan Viihdeorkesterin joustavuutta. Vantaan viihdeorkesteri soittaa ottelutapahtuman musiikit. Tapahtumaa varten on tehty uusia sovituksia HIFK:n maalilaulusta ja muista seuran otteluiden klassikkokappaleista.

”Paljon tuttuja biisejä, mutta myös yllätyksiä”, kiteyttää Nemeschansky.

Sinfoniaorkesterin soittoon erityisesti pelikatkojen liittyy tiettyjä haasteita, joita ratkotaan vielä ottelupäivänäkin.

”Ei ole ihan helppoa mahduttaa sinfoniaorkesteria jäähalliin. Ja sekin on haaste, että pelikatkojen pituutta ei tiedä etukäteen. Lauantaina vielä testataan, miten nopeasti sinfoniaorkesteri pystyy pysäyttämään soiton”, sanoo Nemeschansky.

Sekä Mikael Nemeschansky että Alexander Sneen kiittelevät HIFK:n intoa auttaa projektissa. Nemeschansky sanoo, että markkinoinnin kannalta on positiivista, että HIFK:n fanit ovat jakaneet Red Classics -viestiä omissa kanavissaan.

HIFK:n markkinointijohtaja Roland Carlsson on tyytyväinen hänkin.

”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että Koff haluaa juhlistaa 200-vuotispäiväänsä meidän ottelussamme. Tapahtumassa urheilu ja kulttuuri yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla ja on todella hienoa, että voimme tarjota faneillemme jotain näin ainutlaatuista koettavaa”, Roland Carlsson sanoo tiedotteessa.