Suomen suosituin Facebook-livelähetys Hihna247 toteutetaan juhannusaattona tällä kertaa Tampereelta Kalevan Prismasta. Mustamakkara sekä vihdat, grillausvälineet ja muut juhannusostokset lipuvat kaikkien nähtäville Prisma n Facebook-sivulla juhannusaattona kello 16­–24.

Hihna-ilmiö alkoi juhannuksena 2017, jolloin ensimmäinen livelähetys keräsi Facebookissa yli miljoona katselua. Kaikki neljä aikaisempaa Hihna247-lähetystä on kuvattu Helsingissä. Nyt vuorossa on Tampere, ja suora lähetys kuvataan Kalevan Prisman kassalla numero 12.

”Kyllä me odotamme aatoksi hulinaa, onhan kyseessä ilmiö, joka saapuu nyt ensimmäistä kertaa Tampereelle. Yleensä asiakasvirta hiljenee aattoillan edetessä, mutta tänä juhannuksena meillä on todennäköisesti juhannusjuhlan tuntua koko illan puoleen yöhön saakka”, toimialajohtaja Ville Jylhä Pirkanmaan Osuuskaupasta arvioi tiedotteessa.

Kaikkia Hihna247-lähetyksiä toteuttamassa ollut Juha-Matti Levo S-ryhmä n vähittäiskaupan viestinnästä kertoo M&M:lle, että yleisö on toivonut lähetystä omiin Prismoihinsa.

”Oli luontevaa viedä lähetys paikalliseksi. Muutama viikko sitten kysyimme ihmisiltä, mistä he haluaisivat tulevan Hihnan nähdä, ja Tampere nousi vahvasti esiin.”

Levon mukaan vahvasti sitoutuneita Hihnan katsojia on arvioitu olevan noin 160 000, ja lisäksi lähetyksiä katsovat heitä satunnaisemmat katsojat.

”Hihna247:n ympärille on syntynyt sitoutunut hihnaheimo, joka varmasti pyhittää juhannuksensa tai ainakin osan siitä jälleen kerran hihnan katsomiseen ja kommentointiin. Koska lähetys tehdään nyt Tampereelta, kerääntyy hihnaa katsomaan todennäköisesti myös aivan uusia katsojia muun muassa Kummeli-selostuksen innostamana”, Levo sanoo.

Timo Kahilainen ja Heikki Silvennoinen selostavat

Levo kertoo, että selostus on Hihna247-lähetysten alusta alkaen ollut toivotuin yksittäinen ominaisuus lähetykseen.

Tamperelaisten juhannusostoksia kommentoivat hahmot ovat huipputoimittaja Mika Lilja ja kaikkien hihnojen erikoisasiantuntija Pauli Kymäläinen Tampereen yliopistosta. Hahmojen taustalla ovat tamperelaisen huumorin ikoniset tähdet, Kummelin Timo Kahilainen ja Heikki Silvennoinen.

”Kun kerran Tampereella ollaan, niin pitäähän Hihna247:n myös kuulostaa tamperelaiselta. Selostajakaksikon viiltävää analyysia voi seurata myös livenä Kalevan Prismassa, sillä selostuskoppi on aivan kuvattavan kassahihnan läheisyydessä. Selostus on tietenkin kuultavissa myös Facebook-lähetyksessä, kunhan laittaa äänet päälle”, Ville Jylhä sanoo.

Levo kertoo, että Kummelista tutut Kahilainen ja Silvennoinen olivat luonteva valinta Tampereelle lähetystä kommentoimaan, mutta heidän kanssaan pohdittiin, otetaanko käyttöön Kummelista valmiiksi tutut vai kokonaan uudet hahmot.

”Koimme, että on parempi tehdä kokonaan uudet hahmot selostajiksi. Emme tiedä vielä mitään käsikirjoituksesta, vaan selostajilla on aika vapaat kädet.”

Luvassa on kaksi puolen tunnin selostusjaksoa, ensimmäinen kello 20 ja toinen kello 21.

”Hihna perustuu slow tv -ajatukseen, eikä selostaminen alun perin kuulunut konseptiin. On mielenkiintoista nähdä, miten se toimii lähetyksessä. Ja kun kyse on Kummelista, tässä mennään ihan varmasti välikaasulle Hervannan valtaväylällä”, Levo sanoo.

Viime juhannuksena Laajasalon opiston viestinnän opiskelijat kommentoivat Hihnaa Kaaren Prisman Hihnastudion sohvalta. Opiskelijoiden kommentointia saattoi seurata Youtube-kanavalla.

”Se oli vähän Sohvaperunat-henkinen juttu. Tänä juhannuksena selostus tulee suoraan varsinaiseen Facebook-lähetykseen. Siihen tulee picture in picture -toteutus, eli selostuskuva tulee hihnakuvan yhteyteen”, Levo kertoo.

Tekijätkään eivät täysin ymmärrä suosiota

Aiemmat ensimmäiset neljä Hihna247-lähetystä kuvattiin Helsingissä Kannelmäen Kaaren Prisman kassahihnalla 26. Ensimmäinen Hihna247-lähetys tehtiin juhannuksena 2017. Hidasta kassahihnan liukua ihasteltiin Prisman Facebookissa 12 tuntia ja televisiossa Sub-kanavalla nähtiin hihnan kolmetuntinen suora tv-lähetys.

Jatkoa seurasi samana vuonna, kun livelähetys toteutettiin itsenäisyyspäivänä yhteistyönä Suomen ulkoministeriön kanssa. Prisman Facebookin lisäksi Hihna247 eli #Checkout247 nähtiin Suomen virallisella ThisisFINLAND-maakuvasivustolla.

Viime vuonna hihna pyöri jälleen kellon ympäri juhannuksena ja lisäksi jouluna nähtiin ensimmäinen Jouluhihna.

Tällä kertaa lähetys kestää 12 tunnin sijaan 8 tuntia, sillä Kalevan Prisma suljetaan keskiyöllä. Kaaren Prisma on auki vuorokauden ympäri, joten siellä livelähetystä jatkettiin aamuneljään asti.

Levo kertoo, ettei S-ryhmälläkään täysin ymmärretä, mistä Hihna247:n suosio johtuu.

”Vuonna 2017 se lähti kahvipöytäkeskustelussa syntyneestä ideasta, joka keksittiin vain muutamaa viikkoa ennen toteutusta. Se tehtiin todella alhaisilla markkinointikuluilla, ja kulut ovat alhaiset edelleenkin. Hihna ei ole meille mikään iso markkinointi-investointi, vaan se perustuu ihmisten aitoon haluun osallistua ja jakaa sisältöä.”

Kassahihnan seuraaminen on yhteisöllinen kokemus.

”Yhteisö keskustelee keskenään ja pitää hauskaa. Me pidämme kaupallisuutta taka-alalla, ja ihmiset ovat ottaneet lähetyksen omakseen. Varsinkin juhannuksena lähetys on hyvin odotettu ja toivottu. Ihmiset ovat hyväksyneet Hihnan yhteiseksi virtuaaliseksi juhannuskokokseen, jonka ääreen voi kokoontua.”

Levo kertoo nähneensä kommenteista, että Hihnaa katsotaan myös mökeillä porukalla taustaohjelmana, joten katsojia on todennäköisesti enemmänkin kuin lähetyksen seuraajia Facebookissa.

Katsojakunta painottuu erityisesti nuoriin pääkaupunkiseutulaisiin naisiin.

”Katsojat painottuvat nuoreen ikäryhmään, vaikka Facebookin yleinen käyttäjäkunta keski-ikäistyy.”

Levon mukaan on tyypillistä, ettei Hihnaa katsota kovin pitkään yhtäjaksoisesti.

”Yksittäinen katsomiskerta voi olla vaikka alle kymmenen minuuttia, mutta lähetykseen palataan useita kertoja illan aikana”, Levo sanoo.