Tempaukset

Maarit Alkula 25.6. 08:56

Hihna247 oli jälleen somehitti – Kummeli-selostus veti ennätysmäärän ihmisiä yhtä aikaa lähetyksen äärelle

S-ryhmä

Juhannusaattona sadattuhannet suomalaiset seurasivat Facebook-ilmiöksi noussutta Hihna247-lähetystä Tampereen Kalevasta. Tempaus veti myös myymälään tavallista juhannusaattoa enemmän asiakkaita.

Suomalaiseksi digitaaliseksi juhannusperinteeksi muodostunut Hihna247 kuvasi juhannusaattona Tampereen Kalevan Prisman kassahihnaa 8 tunnin ajan. Lähetys tavoitti Facebookissa 400 000 suomalaista ja keräsi lähes 20 000 kommenttia.

”Hihnasta on rakentunut nykyajan virtuaalinen juhannuskokko. Lähetys keräsi 120 000 aktiivista osallistujaa, mikä vahvistaa käsitystämme sitoutuneesta ja yhteisöllistä henkeä puhkuvasta hihnaheimosta”, Juha-Matti Levo S-ryhmän vähittäiskaupan viestinnästä kertoo tiedotteessa.

Hihnahurma näkyi ja tuntui myös Kalevan Prismassa. Kummeli-selostus houkutteli paikalle tuhansia asiakkaita. Hihna-kassa 12 keräsi suurimman huomion.

”Myymälässä oli odotetusti suuren urheilujuhlan tuntua. Hiljaisemman aattoillan sijaan meillä oli hyväntuulista hulinaa erityisesti Hihna-kassalla, joka keräsi parhaimmillaan kymmenien metrien jonon”, kertoo toimialajohtaja Ville Jylhä Pirkanmaan Osuuskaupasta.

Hänen mukaansa myös myymälän henkilökunta laittoi lähetyksen aikana itseään upeasti likoon.

”Meillä oli tosi innokkaita tyyppejä Hihna-kassalla. He olivat innoissaan mukana lähetyksen tekemisessä, ja henkilökunnalla oli tosi hyvä tekemisen meininki. Halukkaita kassahenkilöitä Hihna-kassalle työskentelemään olisi ollut enemmänkin kuin pystyimme ottamaan”, Jylhä kertoo M&M:lle.

Lisäksi yksi työntekijä kuvasi Hihna-lähetyksen tekemisestä materiaalia Pirkanmaan Osuuskaupan Instagram-tilille.

Jylhä kertoo, että asiakkaita riitti keskiyöhön asti ja Kalevan Prisman juhannusaaton asiakasmäärä kasvoi aiempaan verrattuna yli 20 prosenttia.

Kummeli-selostus rikkoi kävijäennätyksen

Tamperelaisten juhannusostoksia kommentoineet Kummeli-tähdet Heikki Silvennoinen ja Timo Kahilainen nostivat selostuksellaan Hihnan live-lähetyksen samanaikaisten seuraajien määrän uuteen ennätykseen.

Kaikkien hihnojen erikoisasiantuntija Pauli Kymäläinen (Heikki Silvennoinen) vakuutti tietämyksellään hihnojen syntyhistoriasta ja avasi näkemystään muun muassa laadukkaan kondomin olemuksesta, Asido Filuksen merkityksestä elämäänsä ja otti kantaa myös gerbiilien vähittäismyyntiin.

Kymäläinen tarkkaili asiakkaiden ostoksia kiikareillaan kassahihnan läheisyyteen sijoitetusta selostuskopista ja kuvaili myös omaa Hihna-selostajan rooliaan.

”Hihnan selostaminen ei ole sen kummempaa puuhaa kuin keihäänheiton tai pingiksen selostaminen. Otetaan nyt esimerkiksi Jukolan viesti. Siellä neljä otsalamppua liikkuu metsässä ja mies kuiskii hiljaa puun takana. Joten kyllä Hihnan selostaminen siinä mielessä on huomattavasti rehellisempää hommaa”, Kymäläinen totesi lähetyksessä.

Hihna247-lähetys on yhä katsottavissa Prisman Facebook-sivulla. Kummelin selostukset alkavat liven aikajanalla neljän ja viiden tunnin kohdista. Lisäksi selostettu osuus lähetyksestä on katsottavissa S-ryhmän Youtube-kanavalla.

Katsojat toivovat lisää liveselostusta

Asiakkaat nostivat tänäkin vuonna kassahihnalle erilaisia tuotenäytöksiä ja tervehdyslappuja. Somekansaa puhutti erityisesti alkuillan Batman-asiakas, jonka ostoksista löytyi lepakkomiehen naamion lisäksi kloriittia, lonkeroa ja sorkkarauta. Hihnan seuraajia ja selostajakaksikkoa hämmästytti myös irtonamujen ja sipsien valtava vyöry läpi illan.

”Juhannushihnan kommentointiosio oli hämmästyttävän hyväntuulinen kohtaamispaikka. Emme joutuneet poistamaan kommenttivyörystä huolimatta yhtään asiatonta kommenttia”, Levo kertoo.

Hihnaselostuksesta innostunut hihnakansa toivoi tuleville tuotantokausille lisää liveselostusta ja vieläkin pidempiä lähetysaikoja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö