Yritykset

Ville Perttula 16.5. 08:31

Hiilinegatiivisuus voi olla maineteko työnantajalle – henkilöstön liikkumista uudistavan Vapauden toimitusjohtaja: "Kyllähän se on kilpailuetu"

Petteri Paalasmaa
Vapauden toimitusjohtaja Mikko Ampuja kertoo, että yhtiön on tarkoitus ampaista ulkomaille ensi vuonna.

Hiilinegatiivinen liikkuminen on kilpailuvaltti yrityksille, uskoo Vapauden toimitusjohtaja Mikko Ampuja.

Trendien aallonharjalla ratsastaminen kuulostaa vaimealta surinalta. Tämän todisti leasing-markkinoita uudistavan Vapauden koeajotilaisuus, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsivät testaamaan erilaisia sähköajoneuvoja ja polkupyöriä.

Viime vuonna perustettu Vapaus toimittaa ja huoltaa ajoneuvoja asiakasyrityksille. Yritykset saavat käyttöönsä sovelluksen, jonka kautta henkilöstö voi varata esimerkiksi sähköpolkupyörän käyttöönsä ja yritykset voivat tarkkailla ajoneuvojen käyttöastetta. Sovelluksen kautta yritykset voivat myös vuokrata ajoneuvoja henkilöstönsä yksityiseen käyttöön.

Vapauden ajoneuvokatalogiin kuuluu tavallisten polkupyörien lisäksi sähköpyöriä, -autoja, -potkulautoja ja -skoottereita. Vapauden toimitusjohtajaa Mikko Ampujaa kuuntelemalla selviää, että startupin toiminnan taustalla velloo neljä suurta megatrendiä: kaupungistuminen, jakamistalous, ilmaston lämpeneminen ja digitalisaatio.

Ampuja kertoo, että Vapaus ylikompensoi sen välittämien ajoneuvojen valmistuksesta ja käytöstä aiheutuvat hiilidioksidipäästöt suomalaisen CO2esto-palvelun avulla. Vapaus maksaa kompensaatiomaksuja niin kauan kuin se omistaa ajoneuvot.

Vapaus.io

Perustamisvuosi: 2018

Mitä: Vuokraa yrityksille polkupyöriä ja sähköllä toimivia ajoneuvoja. Palveluun kuuluu myös ajoneuvojen huolto.

Toimitusjohtaja: Mikko Ampuja

Liikevaihto: 54 000 euroa

Tulos: 4 100 euroa

Asiakkaita: Muun muassa Kojamo

Työntekijöitä: 3

Lisäksi: Yrityksen neuvonantajiin kuuluu muun muassa Maas Globalin perustaja Sampo Hietanen.

Onewheel-pyörät kuuluvat Vapauden ajoneuvovalikoimaan. Mallista riippuen Onewheel-laudan kantama voi olla jopa 30 kilometriä. | Kuva: Petteri Paalasmaa

”Kustannukset eivät ole älyttömiä. Yhden fillarin kohdalla kompensaatiokustannus voi olla 5–10 euroa vuodessa. Sähköautojen kompensaatiokustannukset ovat kymppejä kuussa. Isompien sähköautojen kompensaatiokustannukset ovat 50–100 euroa kuussa.”

Ampuja uskoo, että modernit kulkuneuvot, hiilinegatiivisen palvelun käyttäminen ja ympäristöystävällinen liikkuminen voivat auttaa yrityksiä kiristyvässä osaajakilpailussa. Sähköpyörän tarjoaminen työntekijöiden käyttöön voi hänen mukaansa parantaa yrityksen työnantajamielikuvaa.

Ampuja lisää, että palvelun käyttäminen tukee yritysten vastuullisuustavoitteita.

”Ajokorttien ajaminen ei ole enää iso hitti nuorison keskuudessa. Joku voi kokea dieselauton ajamisen negatiivisena asiana ja ajatella, että tällaistako työantajani haluaa edistää.”

”Tällä hetkellä yritykset panostavat siihen, että he erottuvat talenttikisassa. Nykyisin tehdään paljon etätöitä ja siksi liikkuminen on iso osa työpäivää. Jos yritys pystyy järjestämään liikkumisen paremmin kuin naapuri, niin kyllähän se on kilpailuetu.”

Helsinkiläiset ovat voineet nauttia jo muutaman vuoden kaupunkipyöristä, ja tämän kevään suurin hitti on sähköpotkulauta.

Mikko Ampujan mukaan kuluttajamarkkinan nopea kehitys ei ole vielä näkynyt yrityspuolella. Vapauden kohderyhmässä ovat isoissa kaupungeissa toimivat yritykset, jotka haluavat tarjota työntekijöilleen moderneja liikkumisen muotoja.

”B-to-b-puolella on tapahtunut todella vähän, sillä yritysten henkilöstön liikkuminen on rajoittunut työsuhdeautoon, omaan autoon tai takseihin.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö