Mehukas uutinen: vuonna 2020 Jungle Juice Bar kompensoi jo kaikki toiminnastaan syntyvät hiilidioksidipäästöt. Kompensoinnissa ovat mukana kaikki Jungle Juice Barin tämän vuoden alusta alkaen myydyt smoothiet ja mehut.

’’Saamme kaikki tuoreet ja herkulliset hedelmät ja marjat luonnosta, joten meille on tärkeää antaa myös viidakkoon takaisin ’’, kertoo toimitusjohtaja Elli Holappa.

”Haluaisin ajatella, että tämä on poikkeuksellista, mutta tällainen toimintatapa on myös koodattu meidän dna:han”, hän toteaa.

Koska tuotteiden raaka-aineina on hedelmiä, Jungle Juice Barin ilmastojalanjälki on jo suhteellisen pieni. Mutta se riitä, painottaa Holappa.

”Kompensoimme jokaisen myydyn smoothien hiilijalanjäljen sataprosenttisesti vuonna 2020. Hiilineutraalius alkaa kuitenkin nykyään olla liiketoiminnan edellytys. Haluamme mennä askeleen eteenpäin”, hän julistaa.

Tulevaisuudessa Jungle Juice Bar haluaa, että jokainen sen myymä smoothie on ”pieni ilmastoteko”. Siksi vuoden 2021 alusta yhtiö ottaa seuraavan askeleen, ja ryhtyy kompensoimaan päästönsä kaksinkertaisesti.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kompensoinnin tuloksena ilmakehästä poistuu enemmän hiilidioksidia kuin Jungle Juice Barin tuotteet synnyttävät.

Näin Jungle Juice Barista tulee hiilinegatiivinen eli ilmastopositiivinen.

Päästöt kompensoi Jungle Juice Barin yhteistyökumppani South Pole, jolta Jungle Juice Bar ostaa päästöjen mukaisen määrän päästöyksikköjä (englanninkielinen termi on carbon credits). Niillä puolestaan rahoitetaan ilmakehästä hiilidioksidia sitovia hankkeita.

Jungle Juice Bar halusi kohdistaa kompensoinnin projekteihin, joissa huomioidaan ilmastohyötyjen lisäksi sekä biodiversiteetin suojelu että paikallisyhteisöjen hyvinvointi. Tähän tarkoitukseen soveltuvat parhaiten metsänsuojeluhankkeet, joiden avulla paikallista metsäkatopainetta vähennetään kestävästi.

Tavoitteet korkeammalla

Vuonna 2010 perustettu Jungle Juice Bar on suomalainen smoothieketju, jolla on tällä hetkellä 51 toimipistettä Suomessa ja 4 toimipistettä Ruotsissa. Yritys työllistää yhteensä yli 450 ihmistä Suomessa ja Ruotsissa.

Hedelmäsmoothieita myyvä ketju, joka puhuu asiakkaistaan ja työntekijöistään ”Heimona” on otollista maaperää ilmastotyölle, mutta Elli Holappa korostaa tavoitteen olevan kaukana edessä.

”Henkilökohtainen tavoitteeni on sosiaalisen vastuun alueella. Haluaisin jonain päivänä pystyä sanomaan, että olemme paras mahdollinen työnantaja nuorille”, hän linjaa.

Holappa korostaa, että tulevaisuudessa ketju tutkii mahdollisuuksia vielä ekologisempiin pakkauksiin, vaikka Jungle Juice Bar on käyttänyt biohajoavia mukeja ja pillejä jo vuosia. Lisäksi yhtiö suuntaan katseensa tuottajien puolelle, ja pyrkii vaikuttamaan esimerkiksi heidän käyttämänsä sähkön ja kasteluvesisysteemien ympäristöystävällisyyteen.