>> Vuodenvaihteessa voimaan tuleva uusi autoverotus on tuonut vipinää autobrändien mainontaan. Valtaosa alan yrityksistä on siirtänyt verotuksen mukanaan tuomat alennukset hintoihin jo nyt, mistä on myös tiedotettu kuluttajia ahkerasti.

- Kun autoveron uudistus tuli tietoomme, seuraavana päivänä päätimme lisätä mediaa loppuvuodelle merkittävästi, BMW Suomen toimitusjohtaja Jyrki Kupila kertoo.

Hänen mukaansa panostukset ovat menneet printtiin. Taktinen kampanjointi jatkuu myös vuodenvaihteen jälkeen, sillä uudet hinnat halutaan iskostaa kuluttajien mieliin.

- Meidän suhteellinen hintakilpailukykymme paranee. Se vahvistaa asemaamme ensi vuonna. Tavoittelemme 0,2-0,3 prosenttiyksikköä lisää markkinaosuutta, Kupila linjaa.

Printti tehoaa

BMW:llä hinnanalennukset ovat parhaimmillaan toistakymmentä prosenttia. Samansuuruisia alennusprosentteja näkyy myös muilla merkeillä. Esimerkiksi Peu­geotin diesel-mallien hinta on pudonnut parhaimmillaan 17 prosenttia. Toyo­ta Prius -hybridiauton saa ensi vuonna 7 750 euroa halvemmalla.

Massiiviseen tv-kampanjointiin ei kuitenkaan lähdetä volyymiluokissakaan. Autokauppa nojaa tiedottamisessaan ennen kaikkea printtiin.

- Muutaman kerran olemme kampanjoineet otsikolla "uusi ympäristöpainotteinen autovero laski Peugeotin hintoja reilusti". Siinä olemme antaneet esimerkkejä, paljonko hinnat ovat pudonneet, Peugeotia maahantuovan Maan Auton markkinointijohtaja Timo Yli-Salomäki kertoo.

Uuden Peugeot 308 -mallin lanseerauksessa hinta ei kuitenkaan ole pääosassa.

- Ympäristöasiat ovat autossa näkyvässä roolissa. Kierrätettävyys, alhaiset päästöt ja kulutus tukevat tilannetta, johon on päästy uuden autoveron myötä, Yli-Salomäki perustelee.

Dee nousee

Myös Nissan pitää brändi- ja hintamainonnan erillään. Televisiossa parhaillaan pyörivässä Qashqai-kampanjassa ei ole hintaelementtejä, vaikka mallin hinnat ovat pudonneet yli kymmenen prosenttia. Hinnanalennuksista Nissan on viestinyt printissä, ennen kaikkea viikonlopun iltapäivälehdissä.

- Vuodenvaihteessa jatkamme samalla tavalla. Tämä on vahva viesti. Nyt on kuluttajan aika aktivoitua, Nissan Nordic Europen myyntijohtaja Timo Tähtinen sanoo.

Hän arvioi verouudistuksen näkyvän erityisesti dieselautoissa, joiden osuus kokonaisrekisteröinneistä on tällä hetkellä noin kolmannes.

- Koska muutos suosii selkeästi dieselautoja, niiden osuus tulee varmasti kasvamaan.

Hybridiä massoille

Markkinajohtaja Toyotalla verouudistus keventää suurimpaan perheautoluokkaan kuuluvan Corolla Auriksen hintaa 1 600-4 350 euroa. Toyotalla seurataan myös kiinnostuneina, miten hintojen lasku vaikuttaa Prius-hybridin kysyntään.

- Uskomme, että Prius lyö itsensä kunnolla läpi. Odotukset ovat kovat, Toyota Motor Finlandin markkinointipäällikkö Mikko Sinisalo sanoo.

Toyota on mainostanut uusia hintoja pääasiassa printissä, mutta myös televisiota on käytetty. Markkinointia on lisätty loppuvuonna hienoisesti. Tv-mainonnassa yhtiö käyttää ennen kaikkea kansainvälistä materiaalia, johon hintatietoja lisätään tarvittaessa spiikein tai tekstien avulla.

- Ei sitä tarvitse tarinaan tuoda, Sinisalo sanoo.

Loppuvuosi odotellaan