Hissien ja liukuportaiden valmistaja Kone esitteli perjantaina Lontoossa uuden hissin KONE DX Class, joka on yhtiön mukaan maailman ensimmäinen digitaalinen hissimallisto. Hissi tarjoaa alustan, johon voidaan yhdistää erilaisia designelementtejä ja sovelluksia, kuten valoja, musiikkia ja informaatiotauluja.

KONE DX Classin hissit tulevat myyntiin ensi kuussa. Toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothin mukaan mallisto tuo uuden aikakauden hisseihin, jotka ovat olleet ylös ja alas liikkuvia laatikoita.

”Me tuomme tällä uusia mahdollisuuksia käyttäjille ja meidän asiakkaillemme sillä, että hissit ovat muunneltavissa digitaalisesti niiden elämän aikana. Tämä on suuri muutos koko alalle”, Ehrnrooth uskoo.

Hissin voi tilata myös riisuttuna mallina ja lisätä myöhemmin ominaisuuksia, joita voi ostaa muiltakin yhteistyökumppaneilta.

Mutta tarvitsevatko hissinkäyttäjät ylipäätänsä elämyksellisyyttä lyhyillä hissimatkoilla?

Koneen design-johtajan Timo Tiaisen mukaan käyttäjäkokemuksia kerättiin suunnitteluvaiheessa, ja hissit loivat yllättävän vahvan elämyksen lyhyestä matkasta huolimatta. Esimerkiksi hissipelkoisia auttaa hyvin suunnittelu hissikokemus.

”Jos me pystymme tekemään sen miellyttäväksi osaksi liikkumista rakennuksessa, se on oikeastaan meidän vastuu”, Tiainen sanoo.

Uuslaiteliiketoiminnasta vastaava johtaja Tomio Pihkala korostaa, että varsinkin kaupallisissa rakennuksissa, mutta myös asuinrakentamisessa, hissi luo osaltaan kokemusta rakennuksesta.

”Sillä on paljon merkitystä, millaisen brändivaikutelman ne luovat rakennuksesta, erityisesti hienoissa toimistorakennuksissa. Tyypillisesti arkkitehdit panostavat aulaan, hisseihin ja myös julkisiin WC-tiloihin”, Pihkala kertoo.

Koneen edustajien mukaan sekä hissien digitaalisessa teknologiassa että visuaalisessa muotoilussa kestävä kehitys on perusperiaatteena. Tämä heijastuu materiaalivalintoihin ja menetelmiin.

Kone käyttää hyväksi teollista internetiä ja tekoälyä ja myy hisseihin ennakoivan huollon palvelua. Hissin toimintaa seurataan etänä ja tutkitaan mahdolliset tulevat käyttöongelmat.

”Me optimoimme kunnossapitoihmisten työtä ja voimme välttää turhia matkoja autolla. Voimme isossa kuvassa kaupunkitasolla säästää energiaa ja vähentää päästöjä”, Pihkala toteaa.

Hänen mukaansa Koneen ensi vuonna Euroopassa myytävistä volyymihisseistä suurin osa on uutta mallistoa.

Kone on ollut kiinnostunut ostamaan Thyssenkruppin hissiliiketoiminnan, mutta saksalaisyhtiö pohtii edelleen eri vaihtoehtoja. Toimitusjohtaja Henrik Ehrnroothin mukaan Kone olisi hyvä kumppani, maantieteellinen peitto kasvaisi ja yritysten yhdistämisestä saataisiin synergiaetuja.

Hän pitää hyvänä esimerkkinä eduista lanseerattua hissituotetta.

”Mitä suurempi peitto on maantieteellisesti, sitä nopeammin voisimme tuoda sen asiakkaillemme. Uskomme, että pystyisimme tuomaan tällaisia digitaalisia palveluita nopeasti maailmanlaajuisesti”, Ehrnrooth sanoo.