MEDIAHUIJAUKSET

Mikko Metsämäki 26.4.2004 11:33 päivitetty 4.2.2016 10:13

”Hitlerin päiväkirjat” myytiin

Huijaripäiväkirja, jota sekä saksalainen Stern että brittiläinen Sunday Times 20 vuotta sitten luulivat Adolf Hitlerin tekeleeksi, on jälleen putkahtanut myyntiin.

Stern-lehti osti vuonna 1983 oikeudet päiväkirjaan, jonka se uskoi olevan Hitlerin henkilökohtainen kuvaus uransa käänteistä aina katkeraan loppuun asti. Rupert Murdochin Sunday Times tarttui samaan koukkuun ja työnsi brittiversion painoon. Muutamaa päivää myöhemmin päiväkirja paljastui huijaukseksi.

Todellisuudessa päiväkirjan takana oli saksalainen Konrad Kujau, joka oli väsännyt käsikirjoituksen omien tietojensa, historiankirjojen ja mielikuvituksensa varassa. Hitlerin käsialan opetellut Kujau väitti löytäneensä päiväkirjan sattumalta 80-luvun alussa.

Kujaun kepponen maksoi Stern-lehdelle yli neljä miljoonaa euroa, Sunday Timesille sen uskottavuuden ja huijarille itselleen muutaman vuoden vankilassa.

Nyt ”päiväkirjan” luku, joka ei koskaan päätynyt Sternin haltuun, on myyty berliiniläisessä huutokaupassa 6500 eurolla, Guardian kertoo.