Sosiaalinen media

M&M 5.12.2017 14:52

Hitti vai huti? Facebook lanseerasi sovelluksen lapsille

Lasten viestisovellus herätti välittömästi keskustelua oikeasta iästä ja tietoturvasta. Mainostajille on sovellukseen pääsy kielletty.

Facebook on lanseerannut ensimmäisen lapsille suunnatun sovelluksensa. Yhtiö tiedotti asiasta maanantaina.

Facebookin mukaan uusi Messenger Kids -sovellus mahdollistaa lapsille turvalliset videopuhelut ja viestit perheen ja ystävien kanssa vanhempien kontrolloimana.

Sovelluksen ominaisuuksiin kuuluu, että vanhempi luo käyttäjätilin lapselle ja hyväksyy kontaktit. "Normaalia" Facebook-käyttäjätiliä käyttävät kontaktit voivat vastaanottaa Messenger Kids -sovelluksesta lähetettyjä viestejä tavallisessa Messengerissä, jota kautta vanhemmilla on myös mahdollisuus muokata lapsen yhteystietoja.

Lasten versiossa ei ole mainoksia, ja yhtiö lupaa, ettei lasten tietoja käytetä mainontaan. Sovellus on toistaiseksi ladattavissa vain Yhdysvalloissa.

Tähän asti teknologiajätit ovat pidättäytyneet luomasta lapsille suunnattuja sosiaalisen median palveuita. Useimmat some-alustat, kuten Facebookin lisäksi Youtube, Snapchat ja Instagram, toteavat käyttöehdoissaan, että palveluiden käyttäminen on kielletty alle 13-vuotiailta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa laki kieltää keräämästä, käyttämästä tai paljastamasta alle 13-vuotiaiden tietoja ilman vanhemman lupaa.

Uutuussovellus herätti välittömästi raivokkaan keskustelun siitä, mikä on sopiva ikä lapselle aloittaa mobiilisovellusten käyttö ja miten vanhempien tulisi käsitellä teknologian hivuttautumista perhe-elämään, kertoo The New York Times. Monet vanhemmat taistelevat vähentääkseen lasten ruutujen parissa viettämää aikaa.

Kriitikoiden mukaan sovellus on keino saada yhä nuorempia käyttäjiä sovelluksen pariin ja sitouttaa vanhempia entistä paremmin alustan käyttäjiksi.

Jos sovelluksesta tulee suosittu, Facebook voi hyötyä saamalla lisää sitoutuneita ja aktiivisia käyttäjiä ja keräämällä tietoa siitä, miten perheet käyttävät Messenger-sovelluksia, lehti arvioi.

Brändit

23.02.2018 13:39

Nokia nousee tuhkasta: Brändiarvo kasvoi 71 prosenttia

Tuore raportti julistaa Nokian maailman nopeiten kasvavaksi brändiksi teleliikenteen infrastruktuuriin erikoistuneissa yrityksissä. Elisa ja DNA ylsivät 300 arvokkaimman teleoperaattoribrändin joukkoon.

Kommentti

23.02.2018 09:52

Toimisto, mitä oikein teet?

Jos potentiaaliset asiakkaat eivät tiedä, mitä ne markkinointi-, viestintä-, media- tai digitoimistolta voivat ostaa, heistä ei koskaan tule asiakkaita.