Hallitus tiedotti tällä viikolla, että poikkeusoloissa säädettyjä rajoituksia aletaan poistaa hiljalleen, mutta turvaväleistä ei tulisi vielä luopua. HOK-Elanto haluaa muistuttaa ihmisiä turvavälien pitämisestä edelleen ruokakaupoissa asioidessa.

Asian tärkeydestä muistuttaa Helsingin Sanomissa 8. toukokuuta julkaistu havainnollistava printti, jota ei lähitarkastelulla hahmota hyvin, vaan sen sanoma aukeaa vasta, kun tekstiin ottaa fyysistä etäisyyttä.

“Poikkeusajat tuovat omat haasteensa brändien viestintään. Vastuullisena toimijana halusimme tarttua tärkeään aiheeseen meille sopivalla ja oivaltavalla tavalla. Idea printistä tuli mainostoimisto TBWA\Helsingiltä, ja toteutus tehtiin yhteistyössä heidän ja mediatoimisto Carat Finlandin kanssa”, kertoo HOK-Elannon viestintä- ja markkinointijohtaja Tuomas Ahola tiedotteessa.

“Sanomalehtien printtimainontaa pidetään nykypäivänä hyvin perinteisenä ja ehkä jopa vanhanaikaisena mainonnan muotona. Ja juuri siinä, että pystyimme käyttämään printtimediaa uudella ja innovatiivisella tavalla, piilee mielestäni kampanjan vahvuus. Onnistumisesta voimme kiittää pitkälti asiakasta, jolla oli rohkeutta lähteä kokeilemaan heille uutta ja innovatiivista toteutusta”, jatkaa TBWA\Helsingin luova johtaja Joni Furstenborg.

Turvaväleistä muistuttava printti perustuu optiseen harhaan. Kun printtiä katsoo normaalilta sanomalehden lukuetäisyydeltä, saa optinen harha tekstin näyttämään epäselvältä. Printtiä täytyy tarkastella noin kahden metrin päästä, jotta turvaväleistä muistuttava viesti on luettava.

“Halusimme luoda perinteisestä printistä poikkeavan konkreettisen kokemuksen. Monet ihmiset oppivat parhaiten kokeilemalla itse, ja siksi kertomisen sijaan halusimme tarjota ihmisille mahdollisuuden kokeilla itse, mitä turvaväli käytännössä tarkoittaa. Tähän tarkoitukseen visuaalisilla kuvioilla luotu optinen harha toimii hienosti”, kertoo TBWA\Helsingin innovaatiojohtaja Juhana Hokkanen.