Tähän asti vain kalastusvälineitä myynyt Hong Kongin verkkokauppa laajenee marraskuun aikana.

"Olemme määritelleet sen tee-se-itse-kaupaksi, koska sen alle mahtuu muutakin kuin pelkkiä työkaluja", kertoo Hong Kongin verkkokaupasta vastaava johtaja Miika Malinen .

Työkalujen lisäksi tarjolle tulee työvaatteita, autotarvikkeita sekä sähkö-, lvi- ja muita rakennustarvikkeita.

"Kylpyhuonetarvikkeita, naulakkoja, koukkuja. Mutta ei esimerkiksi kakkosnelosia", linjaa Hong Kongin toimitusjohtaja Matti Vassinen .

Tavoitteet ovat korkealla. Vassisen mukaan tee-se-itse-verkkokaupasta odotellaan useamman miljoonan liikevaihtoa.

"Nimikkeitä on alkuun 5 000. Kilpailuetumme on nopeus, sillä tuotteet ovat kaikki meillä valmiina varastossa", Vassinen sanoo.

Koko 22 myymälän ja verkkokaupan muodostaman halpahallikonsernin liikevaihdon arvioidaan tänä vuonna olevan noin 120 miljoonaa euroa.

11 000 uistinta päivässä

Hong Kongin itsevarmuus perustuu viime huhtikuussa avatun kalastusvälineiden verkkokaupan menestykseen. Malisen mukaan kauppa veti parhaimman sesongin aikana 150 000 kävijää kuukaudessa. Myyntiennätys, 11 000 uistinta päivässä, saavutettiin, kun Honkkarin Facebook -kampanjassa laskettiin hintoja 40 prosentilla.

"Päivän mittainen Facebook-kampanja on erittäin halpaa markkinointia", sanoo Vassinen.

Kalastuskaupassa on panostettu myös itse palvelun yhteisömäisyyteen. Malinen on kannustanut alan aktiiviharrastajia tuotearvioijiksi muun muassa tuotepalkinnoilla, ja kuudessa kuukaudessa sivuille on tehty noin 8 000 tuotearviota.

"Kalastuskaupan Google pagerank -arvo on nyt 5, eli sama kuin kymmenen vuotta verkkokauppaansa pitäneillä Hobby Hallilla , Netanttilalla ja Elloksella ", Malinen kertoo.

Työkalukaupan avautumisen yhteydessä Malinen tuo käyttäjille lisää "sosiaalisia työkaluja".

"Teemme sinne kysymyspalvelun, johon rekrytoimme asiantuntijoita vastaamaan. Lisäksi asiakkaille tulee mahdollisuus pitää eräänlaista blogia esimerkiksi kalastuskokemuksistaan", Malinen kertoo.

Verkko nosti myymälöitä

Verkkokauppa nousi Malisen mukaan lähes välittömästi lanseerauksen jälkeen Hong Kongin suurimmaksi kalastusmyymäläksi. Tämä ei kuitenkaan syönyt tavaratalojen kalastusvälinemyyntiä. Hong Kongin kokemusten mukaan asia on päinvastoin.

"Myymälöiden kalastusvälinemyynti on kasvanut kaksinumeroista tahtia verkkokaupan avaamisen jälkeen, selvästi enemmän kuin mitä kasvu oli ennen verkkokauppaa", sanoo Vassinen.

Ennen joulua avataan vielä pieni lelujen verkkokauppa. "Se on ennemminkin kokeilu. Eikä se ole vielä ihan varmaa", Vassinen sanoo.

Isompi kehityshanke on kalastuksen verkkokaupan kansainvälistäminen. Projektia on käynnistetty yhdessä Finpron kanssa.

"Markkinoilla on tilaa. Ei ole yhtään kalastuksen verkkokauppabrändiä, joka esimerkiksi tunnettaisiin koko Euroopassa. Me menemme maa kerrallaan", suunnittelee Malinen.