Hotels.comin millenniaaleihin keskittyvä jokavuotinen Sukupolvi matkoilla -tutkimus (Generation travel) selvitti nuorten aikuisten matkailutottumuksia ja paljasti samalla uuden matkailijaprofiilin, joka on kiinnostuneempi itsensä kehittämisestä kuin vaikkapa itsensä kuvaamisesta: peloton itsensä kehittäjä.

Tuoreen raportin mukaan suomalaisista millenniaaleista jopa 83 prosenttia on pelottomia itsensä kehittäjiä. Peloton itsensä kehittäjä on nuori aikuinen, joka karttaa lomillaan aurinkoa, merta ja täysihoitoa kehittääkseen itsestään parempaa versiota. Itsensä kehittäjät sanovat matkustavansa ensisijaisesti huolehtiakseen henkisestä tai fyysisestä hyvinvoinnistaan, laajentaakseen maailmankuvaansa tai oppiakseen uusia taitoja.

15 prosenttia matkustaisi mieluiten yksin

Omaan kehittymiseen ollaan valmiita panostamaan. Yksi kolmesta eli 34 prosenttia maksaisi enemmän lomasta, joka edistää omaa henkistä ja fyysistä terveyttä, ja heistä lähes yhdeksän kymmenestä (88 %) voisi maksaa matkasta jopa 50 prosenttia enemmän. Yli puolet, eli 55 prosenttia vastanneista on valmiita jättämään alkoholin ja 47 prosenttia sosiaalisen median saadakseen matkasta irti kaiken mahdollisen.

Kolmannekselle eli 34 prosentille vastanneista itsensä kehittäjistä lomamatka kohti parempaa elämää liittyy oman mielenterveyden tukemiseen. Muille lomamatka on terveenä pysymisen (29 %), uuden oppimisen (23 %), inspiraation (22 %) ja paremman ihmisyyden lähde (22 %).

Lomaromansseja enemmän millenniaalit keskittyvät tämän vuoden lomillaan parantamaan mielenterveyttään (57 prosenttia vastaajista), fyysistä kuntoaan (40 %) tai oppimaan uusia taitoja (16 %). Vain 13 prosenttia vastaajista ilmoitti haluavansa löytää rakkauden lomalla. Neljä kymmenestä (41 %) vastaajasta sanookin mieluummin kertovansa muille matkalla näkemistään uusista kulttuureista ja muista kokemuksista (45 %) kuin lomaromanssista (9 %).

Itsensä kehittymistä hakevista millenniaaleista matkaan lähtisi mieluiten yksin 15 prosenttia. Parisuhteessa elävistä 37 prosenttia ottaa matkaseurakseen mieluiten oman kumppanin, 30 prosenttia ystävät ja seitsemän prosenttia perheensä.

Retriittejä ja eläinterapiaa

Millenniaalien halu kokea uusia asioita tuo valtavirtaan yhä uudentyyppisiä lomia ja retriittejä. Vaikka perinteisemmät eli kielimatkat, valokuvaus- ja kokkauskurssit tulevat edelleen ykkösinä, haluavat itsensä kehittäjät tarttua myös epätavanomaisempiin tilaisuuksiin. Vastaajista 43 prosenttia haluaisi osallistua itseluottamuksen rakentamiseen tähtäävään retriittiin. Monet voisivat kokeilla esimerkiksi eläinterapiaa (35 %), yhteyden löytämistä luontoon metsäkylvyssä (18 %) tai elimistön puhdistavaa retriittiä (18 %).

Lisäksi kaksi viidestä vastaajasta (40 %) voisi hoitaa mielenterveyttään lomailemalla luostarissa, shamaanin johtamalla tai muulla henkisellä retriitillä tai viettämällä yön kirkossa. Urheilulajeista eniten millenniaalimatkailijoita kiinnostaa vaeltaminen tai kävely ja toiseksi eniten pyöräily. Myös juoksu, surffaus ja pilates olivat suosikkilajien top 5:ssä.

Top 5 matkakohteet itsensä kehittämiseen ovat tämän kyselyn mukaan Japani, jonne halusi matkata 10 prosenttia vastaajista, Yhdysvallat 9 %, Thaimaa 9 %, Uusi-Seelanti 8 % ja Espanja 8 %.