Ulkomainosyhtiö JCDecaux on vastannut Helsingin joukkoliikenteen pysäkeistä vuodesta 1991.

Helsinki on nyt käynnistelemässä uusien pysäkkikatosten hankintaa. Hankesuunnitelma hyväksyttiin torstaina Helsingin liikennelaitoksen johtokunnassa. Helsingin Sanomien mukaan asiakirjojen perusteella voidaan katsoa, että kaupunki haluaa "aidosti koetella markkinoita" ja löytää yhtiölle haastajia.

JCDecaux'n sopimus noin 1 500-1 600 pysäkin hoidosta alkaa umpeutua. Yhtiöllä on kuitenkin nykyisenä operaattorina tulevassa tarjouskilpailussa etulyöntiasema. Lisäksi yhtiön Suomen-toimitusjohtaja Klaus Kuhanen ei usko, että noin 15-20 miljoonan euron riski kiinnostaa tällä hetkellä mainosalaa.

"Helsingin pysäkkien totaalinen uusiminen nykyaikaisilla teknologisilla innovaatioilla varustettuna olisi niin kallis pieti, että sen rahoittaminen mainosmyynnillä olisi hyvin haastavaa", Kuhanen sanoo HS:ssa.

Helsinki haluaisi, että pysäkit rakentaisi ja pitäisi kunnossa jatkossakin ulkopuolinen operaattori, joka saisi tästä vastineeksi 15 vuoden ajan tulot pysäkkien ulkomainoksista, HS kertoo.

Nykyiset pysäkit on suunnitellut arkkitehti Juha Leiviskä.