Joukkoliikenne

Aleksi Ylä-Anttila 18.1. 12:51 päivitetty 18.1. 13:06

HSL-sovellus ylitti miljoonan latauksen rajapyykin omaperäisen markkinoinnin tukemana – "Herätti vähän ihmetystä suomalaisten turistien keskuudessa"

HSL / 358/ Cocoa
Markkinointikampanjan erikoisuuksiin kuului HSLn metron penkin lennättäminen Kanariansaarille.

HSL-sovellus saavutti miljoonan latauksen merkkipaalun tammikuun ensimmäisen viikon lopulla. Pitkäkestoinen markkinointikampanja on osastonjohtaja Mari Flinkin mukaan tukenut onnistunutta lanseerausta.

HSL-sovelluksen nykyinen versio lanseerattiin viime kesänä. Sovelluksessa on mobiililippujen ohella myös HSL:n verkkopalvelusta tuttu Reittiopas-palvelu, jonka kautta on mahdollista tehdä matkahaku.

Osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä kertoo, että sovelluksen tarkoituksena on ollut yhdistää mobiililippujen ostaminen, Reittiopas ja matkustajan toiveiden mukaan räätälöidyt liikenneuutiset yhdeksi helposti käytettäväksi palveluksi. Aktiivinen sovelluksen käyttöön ottaminen kertoo Flinkin mukaan siitä, että tässä on myös onnistuttu.

"Mistään muusta palvelusta emme ole saaneet yhtä paljon positiivista palautetta. Viime vuoden aikana HSL:n sovelluksen kautta saatu myynti oli 80 miljoonaa euroa. Arvio tämän vuoden myyntimääräksi on 120-130 miljoonaa euroa", Flink kertoo M&M:lle.

HSL-sovellus voitti kasvuyritysten Slush-tapahtumassa Paras Mobiilipalvelu -kilpailun ensimmäisen sijan Android One -kategoriassa.

Sovellusta kehitetään edelleen. Seuraavaksi sovellukseen on tulossa opiskelijalippu, jonka myötä opiskelija saa alennetun lipun käyttöönsä ilman, että hänen täytyy vuoden aikana asioida HSL:n toimipisteellä.

Käyttöön otetaan tänä vuonna myös jatkuvan tilauksen mahdollisuus, jonka myötä asiakkaan matkakortilta veloitetaan lippu automaattisesti kerran kuussa, mikäli hän on tehnyt kuukausitilauksen.

Tällä hetkellä sovelluslipun voi maksaa luottokortilla tai puhelinlaskulla. Jatkossa sovellukseen tulee Flinkin mukaan uusia maksutapoja.

"Tarkoitus on saada jatkossa käyttöön Mobile Pay sekä erilaisia työnantajaetuja esimerkiksi Smartumin kaltaisten työelämän palveluja tuottavien toimijoiden kautta."

Pitkäkestoinen kampanja

Lanseerauksen yhteydessä HSL ja luova toimisto 358 käynnistivät kesällä monikanavaisen markkinointikampanjan. Kesällä markkinointikampanja näkyi televisiossa, elokuvateattereissa, printti- ja ulkomainonnassa sekä kohdennettuna digimarkkinointina.

Kampanjan keihään kärkenä oli 358:n suunnittelema ja yhdessä tuotantoyhtiö Cocoan kanssa tekemä mainosfilmi O(s)ta iisimmin. 358:n luova johtaja Ale Lauraéus kertoo, että kampanjaa varten tehtiin muutama varsin omaperäinen ratkaisu.

"Lennätimme kampanjakuvauksia varten metron penkin Kanarian saarille. Se oli hauska episodi ja herätti vähän ihmetystä suomalaisten turistien keskuudessa", Lauraéus kertoo.

Kyseessä oli Lauraéuksen mukaan tietoisesti pitkäkestoinen kampanja useammalla lähdöllä. Siksi kampanjaa varten luotiin useampia versioita. Eräässä versiossa HSL:n bussista sininen penkki vietiin keskelle vaellusreittiä, toisella kertaa kuvattiin viidakkoon laitettu pysähdyspainiketolppa.

Kuva: HSL / 358 / Cocoa

 

Kuva: HSL / 358 / Cocoa

 

"Kampanjafilmin taustalla soivan arkistomusiikin kautta on haettu vähän matkatoimistohenkeä Aurinkomatkojen ja Tjäreborgin tyyliin", sanoo Ale Lauraéus.

Mari Flinkin mukaan markkinointi on ollut sovelluksen lanseerauksen yhteydessä keskeisessä asemassa, erityisesti digikanavissa.

"Markkinointi on tukenut hyvin sovelluksen lanseerausta. Koska kyse on digitaalisesta tuotteesta, olemme tehneet paljon nimenomaan verkkomarkkinointia."

Copywriterina kampanjassa on toiminut 358:n Antti Tähtinen. Kampanjafilmin on tuottanut Cocoan Henri Ollinkari ja ohjannut Jäppi Savolainen. Kampanjakuvista on vastannut Kuvaamon Lauri Eriksson.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö