Helsingin seudun liikenne HSL aloittaa uuden Matkakortti-kampanjan, jonka aluksi jaetaan matkakortin käyttäjille 6 000 ilmaista ämpäriä perjantaina 4. marraskuuta.

Kampanjassa kortittomat saavat mahdollisuuden kokeilla HSL:n matkakorttia maksutta kahden viikon ajan. Ilmaisen ämpärin saa matkakorttia näyttämällä tai sellaisen tilaamalla.

Matkakorttikampanjan tavoitteena on saada "suuri joukko" uusia matkakortin vakikäyttäjiä. HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink katsoo, että matkakorttien käyttäjämäärän lisääntymisestä hyötyvät myös autoilijat.

"Mitä enemmän ihmiset käyttävät julkista liikennettä, sitä parempaa palvelua voimme tarjota kaikille liikkujille, sitä vähemmän on paineita korottaa joukkoliikenteen lippujen hintoja ja sitä vähemmän Helsingin seudulla on ruuhkia", Flink sanoo tiedotteessa.

Vastaava kokeilukampanja on toteutettu kaksi kertaa aiemminkin. Vuoden 2013 kampanjassa toimitettiin yli 28 000 uutta matkakorttia. Flinkin mukaan tuolloin toteutettu kampanja maksoi itsensä takaisin kahdessa kuukaudessa ja yli 30 prosenttia maksuttoman kokeilujakson hyödyntäneistä jäi asiakkaiksi.

"Kampanjakorteille tehtyjen latausten arvo oli 16 kuukauden seurantajakson aikana 2,3 miljoonaa euroa", Flink kertoo.

Kampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa ovat olleet mukana mainostoimisto 358, mediatoimisto Dagmar, valokuvatuotantoyhtiö Kuvaamo, tuotantoyhtiö Directors Guild ja tapahtumatoimisto MKTG.

Ämpärikampanjoita on viime aikoina ollut monilla toimijoilla, mutta todella tunnetuksi ne ovat tulleet halpakauppaketju Tokmanni n tempauksista. Mainostoimisto 358:n luova johtaja Ale Lauraéus vakuuttaa, että ideaa ei ole kopioitu. Lauraéuksen mukaan ämpäritempauksella haetaan varsinaiselle taktiselle kampanjalle jykevää starttia.

"Ämpärithän on ajankohtainen suomalainen ilmiö. Nyt se tehdään kerralla isosti", Lauraéus kertoo.