Ranskan presidentti Emmanuel Macronin kansliapäällikkö François-Xavier Lauch lähetti HS:n vastaavalle päätoimittajalle Kaius Niemelle kirjeen, jossa kiitetään Helsingin Sanomia ilmastonmuutokseen puuttumisesta.

”Olemme iloisia, että Pariisin Élysée-palatsissa noteerattiin ilmastonmuutokseen liittyvä kampanjamme. Tarvitsemme maailmanlaajuista yhteistyötä ja sitoutumista ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Median rooli on viestiä asiasta läpinäkyvästi ja totuudenmukaisesti”, Kaius Niemi toteaa tiedotteessa.

Ilmastokynän tarkoituksena on muistuttaa päättäjiä ilmastonmuutokseen liittyvän päätöksenteon tärkeydestä. Sen muste on tehty hiilidioksidista yhdessä Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa ja sen valmistukseen liittyvät hiilidioksidipäästöt on kompensoitu.

Kampanjan tavoitteena on ollut muistuttaa poliitikkoja ilmastonmuutoksesta, kun he allekirjoittavat päätöksiä. Helsingin Sanomat on toteuttanut kampanjan yhdessä TBWA\Helsingin kanssa.

Kohderyhmäksi on valittu sekä kotimaa että kansainväliset päättäjät, koska ilmastoasioiden ratkominen on globaali haaste, jota ratkotaan kansallisen tason ohella kansainvälisillä areenoilla.

HS lähetti kynät alkusyksystä lomilta palanneille kansanedustajille, tasavallan presidentille sekä G20-maiden johtajille. Kynä ja Helsingin Sanomien viesti nimittäin myös hetken markkinoinnin paraatipaikalla, isolla mainostaululla New Yorkin Times Squarella.

TBWA\Helsinginluova johtaja Jyrki Poutanen on mielissään siitä, että kampanja on otettu lämmöllä vastaan päättäjien keskuudessa.

”Jotain perusmarkkinointia merkittävämpää on tehty, kun presidentit kiittelevät kampanjoista ja aktivoinneista”, Poutanen kommentoi M&M:lle.

Helsingin Sanomien kumppaneita kampanjassa ovat olleet TBWA:n ja VTT:n lisäksi HT Laser Oy, Elekmerk Oy ja Nordic Offset Oy.