Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on käynnistänyt kampanjan, jonka pääosassa ovat roskapöntöt sekä koomikko Sami Hedberg.

Kaiken taustalla on HSY:n pitkäaikainen tavoite nostaa kierrätysastetta pääkaupunkiseudulla. Kevään 2021 aikana kaikkiin vähintään viiden asunnon yhtiöihin tuodaan uusia jäteastioita helpottamaan lajittelua.

Roskismallisto 2021 -kampanjassa päätähtinä toimivat itse roskapöntöt. Malliston esittelijänä toimii HSY:n kierrätyslähettiläs Sami Hedberg.

Kampanjan idean ja toteutuksen takana on Viestintätoimisto Drum, jonka tekijät keksivät myös idean roskapönttöjen nostamisesta kampanjan keulakuviksi.

Hedbergin kanssa HSY on hiljattain solminut laajemman yhteistyösopimuksen, jonka myötä hän on mukana useammissa HSY:n hankkeessa kierrätyslähettilään roolissa.

”Nostamalla julkisuudesta tunnetun henkilön pystymme tavoittamaan vähän erilaisia kohderyhmiä”, HSY:n ympäristöasiantuntija Minna Partti kertoo M&M:lle.

”Samin habitukseen istuu myös mainiosti tällainen vähän lipevä ostoskanavamyyjä, joka esittelee roskismallistoa. Kokonaisuus syntyi luontevasti.”

Lahjakkaana koomikkona tunnetun Hedbergin lipevä tulkinta ei ole Minna Partin tiedon mukaan herättänyt muunlaisia kuin positiivisia tuntemuksia HSY:n henkilöstön keskuudessa.

”Haluamme tehdä vähän erilaista ja herättävää viestintää. Toki se voi aina joitakin myös ärsyttää, mutta ainakin se huomataan”, Partti toteaa.

Kampanja tulee näkymään erityisesti HSY:n sosiaalisen median kanavissa sekä taloyhtiöt tavoittavissa medioissa ja suorapostituksina.

Sosiaalisen median sisällöissä roskapöntöt puhuvat omia kierrätysvinkkejään ja esiintyvät infograafeina. Vauhdikkaissa GIF-kuvissa Hedberg muun muassa päätyy muovinkeräysastian sisälle ja halailee biojäteastiaa.

Kunnianhimoinen tavoite

Kampanjallaan HSY haluaa kertoa, että jätteiden lajittelu muuttuu pääkaupunkiseudulla ensi vuoden puolella.

HSY tuo astioita uusille jätelajeille asukkaiden käyttöön kaikkiin vähintään viiden asunnon yhtiöihin kevään 2021 aikana.

Uusi monilokeroastia pakkausmateriaaleille ja pienmetallille tuo kattavan ja vähän tilaa vievän ratkaisun lajitteluun pienemmille taloyhtiöille.

Muovipakkausten keräys alkaa kaikissa taloyhtiöissä, joissa on vähintään viisi asuntoa. Astioiden käyttö ja tyhjennys alkaa porrastetusti kesäkuussa.

HSY:n tavoitteena on nostaa pääkaupunkiseudun kotitalousjätteiden kierrätysaste 60 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.

”Se on hurjan kunnianhimoinen tavoite. Kierrätysaste nousee hyvinkin hitaasti. Se on tällä hetkellä kotitalousjätteiden osalta alle 50 prosenttia. On haasteellista nostaa kierrätysastetta muutamassa vuodessa yli 10 prosenttiyksikköä.”

”Tämä on yksi syy siihen, miksi tuomme uusia jätelajeja kierrätettäväksi kiinteistöihin. On havaittu, että mitä helpompaa jätteiden lajittelu on, sitä enemmän lajittelua tapahtuu. Tästä meillä on konkreettista tietoa”, Partti kertoo.

Kampanjan tekevän Drumin tiimin asiakkuusjohtajana toimiva Kristiina Heikkonen kertoo, että kyseessä on ollut toimistolle hauska ja inspiroiva projekti.

”Kiertotalous on iso nouseva teema yritysten viestinnässä ja tämä on sitä konkreettisimmillaan. Tätä kampanjaa on ollut hauska suunnitella, koska se koskettaa ihan meitä kaikkia”, Heikkonen sanoo.