Tapaus: Huawei P30 Pro -puhelimen lanseeraus Anna Puun kanssa

Kuka teki: Huawei ja Republic of Communications

Tavoite: Uutuuspuhelimen esitteleminen ja naisten tavoittaminen Huawein brändin pariin

Matkapuhelinvalmistaja Huawei esitteli huhtikuussa uuden P30 Pro -älypuhelinmallinsa Suomessa yhteistyössä laulaja Anna Puu n kanssa. Huawei Suomen kuluttajaliiketoiminnan markkinointi- ja viestintäjohtaja Elina Takala kertoo, että kampanja oli kohdistettu vahvasti naisille.

"Huaweilla on ollut Suomessa vähän maskuliininen brändi-imago. Anna Puun valovoimaisuudella ja lifestyle-näkökulmalla halusimme houkutella myös naisia brändimme pariin. P30 Pro -puhelimen design on erittäin kaunis, ja sen kristalli-nimisessä värissä on paljon samaa valovoimaisuutta, persoonallisuutta ja luovuutta kuin Anna Puussa", Takala sanoo.

Valintaperusteita olivat myös artistin laadukas imago ja lähestyttävyys.

"Halusimme brändilähettilään, johon suomalaisten on helppo samastua. Anna Puulla on menestyksestään huolimatta jalat maassa."

Paikallisten kampanjakasvojen saaminen oli tärkeää. Aiemmin Huawei on käyttänyt Suomessa myös globaaleja brändilähettiläitään, joihin kuuluvat esimerkiksi israelilainen näyttelijä ja malli Gal Gadot ja puolalainen jalkapalloilija Robert Lewandowski.

"Hekin ovat upeita persoonia, muitta jos katsotaan kampanjoiden tuloksia, ulkomaiset vaikuttajat jäävät vähän etäisiksi suomalaisille kuluttajille. Suomalaisten vaikuttajien kanssa tulokset ovat selkeästi paremmat."

Takala kertoo, että paikallinen tiimi valitsee Huawein suomalaiset vaikuttajat yhteistyössä viestintätoimisto Republic of Communications in kanssa ja hyväksyttää valinnat pääkonttorilla.

Yhteistyö useiden vaikuttajien, kuten Jenni Aleksandrova n, Vilma Peltosen ja stylisti Vesa Silveri n kanssa on ollut kampanjassa keskeisessä roolissa. Huawei järjestää vielä some-workshopit Anna Puun valokuvanneen muotikuvaajan Jan Lönnberg in ja luontokuvaaja Eeva Mäkisen kanssa muotokuvien ja luontokuvien ottamisesta puhelimella. Monipuolisella vaikuttajajoukolla tavoitetaan laaja kohderyhmä.

Kampanjan visuaalisuudella haluttiin Takalan mukaan suunnata huomio siihen, että älypuhelin voi olla myös kaunis asuste. Visuaalisuuteen kiinnitettiin huomiota myös Musiikkitalossa järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa, johon kuluttajillakin oli mahdollisuus voittaa pääsy sosiaalisessa mediassa järjestetyssä kilpailussa tai olemalla ensimmäisten joukossa Huawein omissa myymälöissä uutuustuotetta ostamassa.

"Visiomme oli luoda maanantai-iltaan muutaman tunnin hetki irtautua arkisen työpäivän jälkeen ympäröivästä maailmasta. Loimme tunnelmaa esimerkiksi kauniilla kukka-asetelmilla, ja vaikuttajat kertoivat, mikä heille on uutuuspuhelimessa tärkeintä. Pyrimme luomaan ihanan, rentouttavan tunnelman, jonka kruunasi Anna Puun akustinen yksityiskeikka."

Lanseerauskampanjaan on kuulunut myös ulko-, tv- ja digimainoksia sekä mainontaa sosiaalisessa mediassa. Huawei ei kerro kampanjan budjettia, mutta Takalan mukaan hyvin kohtuullisella budjetilla saatiin hienot tulokset ja kampanja ylitti odotukset. Uutuustuotetta myytiin ennätyksellisen hyvin ja se loppui useimmista jälleenmyyntipisteistä kahdessa viikossa.

"Aiemmin olemme tehneet lanseeraukset vahvasti tekniikkamedian kautta, ja sekin on meille yhä huipputärkeä. Nyt kampanja oli poikkeuksellisesti kohdistettu vahvasti naisille ja lifestyle-puolelle, mutta silti kampanja on itse asiassa herättänyt ihan yhtä paljon kiinnostusta miehissäkin."

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 9/2019.